Vad säger omgivningen?
Jag är lite nyfiken på hur din omgivning reagerat på att du kör 5:2-dieten. Är de entusiastiska och tycker att det verkar spännande, eller verkar de mer negativa till det hela?
// Staffan

Jag har kört enligt den här dieten i många år - utan att veta om det, men då fastade jag verkligen. Vissa dagar åt jag inget, medan andra kunde jag känna mig extra hungrig och äta ganska mycket. En del "klagade" på att jag åt för lite och att jag var för smal, men de kunde också se mig vräka i mig en (halv) pizza utan problem och förstod att jag kunde äta också 😃 Däremot låg jag nog aldrig över 1800kcal per dag.
Om man har barn anser jag det vara viktigt att man äter tillsammans med dem, därför äter jag alltid något vid våra middagar men det blir mest sallad.
Jag har alltid mått bra av det här. Jag äter när jag vill helt enkelt.
Sajtvärd på Övernaturligt

Jag har i flera år haft dagar då jag inte ätit alls så jag har bestämt mig för att inget säga till omgivningen ännu i alla fall. Ingen reagerar speciellt ändå😉
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Att man fastar ett par dagar i veckan är ju inget nytt - det har många gjort i decennier. Det rekommenderades starkt för 20-30 år sedan bland många "hälsokostare" Nu har någon fått för sig att ge detta ett "dietnamn" och plötsligt blir det rubriker och det skrivs kokböcker om hur man äter som vanligt i fem dagar och låter bli att äta i två. Kejsarens nya kläder?

#3 Fast var det inte vanligast att man körde en vecka några gånger om året?
Jag jobbade i Hälsokostbutik i början på 80-talet och fastepaket på en veka var populärt att sälja.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

# 4 Det var säkert vanligare. Jag fastade en vecka vid några tillfällen men det fanns också varianten att fasta 2-3 dagar i veckan men aldrig två dagar i rad. Kommer jag ihåg rätt så var det mer inriktat på viktnedgång medan de längre fastekurerna handlade mer om utrensning etc.

Tja de flesta säger nog inte direkt någonting. Har dock fått över sambon också på att börja testa när jag hade hållt på i 3 veckor utan vare sig prata om att han skulle testa, så det smittar av sig 😉 Fick mycket mer reaktioner från omgivningen då jag startade med LCHF för ca 2,5 år sedan. Det här verkar folk rent generellt vara mer positivare till eller så är de totalt negativa, men jag gör mina val o de får göra sina o jag pratar helt enkelt inte så högt om mina val så länge de inte frågar förståss.