Frågor om 5:2-dieten
Hej!
Jag och mina studiekamrater skriver ett arbete om 5:2-dieten och just nu saknas bara information från utövare. Vi vill höra om erfarenheter och åsikter från människor som har provat/provar dieten. Är det verkligen en så fantastisk metod? Är den så lätt att följa? Mår man verkligen så bra?
Om det finns någon som orkar svara på dessa frågor, antingen här eller i PM direkt till mig, så vore vi väldigt tacksamma.
Litteraturen säger en sak… men vad säger verkligheten?
Tack på förhand
/Sandra
Frågorna:
1. 5:2 metodens slogan är: Ät, fasta och lev längre. Går lågt kaloriintag hand i hand med en lång livslängd? Vad är dina synpunkter/erfarenheter av detta? Vad har den för fördelar och nackdelar?
2. Genom att använda sig av periodisk fasta stiger inte blodsockret vilket innebär att insulinnivåerna inte blir lika höga. Många personer har av olika anledningar svårt för att motionera regelbundet, vissa lider också av diabetes typ 2, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Anser du att denna diet i jämförelse med andra dieter, är bättre lämpad för människor med den här typen av åkommor som vill gå ner i vikt och/eller må bättre?
3. Är denna metod en ny kortvarig trend eller ser du att den skiljer sig från liknande lågkolhydratdieter som tex LCHF?
4. Hur bör man lägga upp sin träning under den här metoden och är det lämpligt att träna under fastedagarna?
5. Finns det andra skillnader förutom viktnedgång och bättre hälsa som påverkas av 5:2 metoden, tex humör och matkontot?
Har provat några veckor men slutade pga min träning tog "stryk". Första veckan var ok men sen märktes det tydligt att energin inte räckte till hur jag ville prestera.
Så här såg min vecka ut:
Började min 1:a fastedag kl 20 söndagkväll - under måndagen åt jag 500 kcal och tränar GRITStrenght vilket är ett Högintensivt träningspass. Slutade fastedagen kl 08 på tisdag - alltså 500 kcal på 36 tim.
Tisdag vanlig matdag och 60 min intervallspining.
Onsdag Raskpromenad/ Lätt jogging. Börjar min 2:a fastedag kl 20 på onsdagkväll. Äter 500 kcal under torsdag och kör ett intervall spinningpass och slutar min fastedag kl 8 på fredagmorgon - 36 tim.
Kör GRIT Cardio kl 11,30.
Min åsikt är att det är för många timmar för att heta 5:2 för det är ju 72 tim "fasta" och 2 dagar är väl 48 tim?! Detta passar kanske dom som kan styra sin träning eller inte tränar men för min del försvann för mycekt energi.

Tusen tack för att du delar med dig av din erfarenhet AniBer! 🙂
Frågorna:
5:2 metodens slogan är: Ät, fasta och lev längre. Går lågt kaloriintag hand i hand med en lång livslängd? Vad är dina synpunkter/erfarenheter av detta? Vad har den för fördelar och nackdelar?
Det vet jag inte. Jag tror inte att lågt kaloriintag automatiskt ger längre liv. Det beror nog på många andra faktorer också.
Genom att använda sig av periodisk fasta stiger inte blodsockret vilket innebär att insulinnivåerna inte blir lika höga. Många personer har av olika anledningar svårt för att motionera regelbundet, vissa lider också av diabetes typ 2, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Anser du att denna diet i jämförelse med andra dieter, är bättre lämpad för människor med den här typen av åkommor som vill gå ner i vikt och/eller må bättre?
Ingen aning. Det låter som en fråga för läkare.
Är denna metod en ny kortvarig trend eller ser du att den skiljer sig från liknande lågkolhydratdieter som tex LCHF?
Jag vet inte om kortvarig trend och skillnad från LCHF är motsatser. Trend är det absolut, men om den är kortvarig lär framtiden utvisa. Den har bara pågått ungefär ett halvår i Sverige så än så länge är den kortvarig.
Hur bör man lägga upp sin träning under den här metoden och är det lämpligt att träna under fastedagarna?
Det tror jag beror på vad var och en känner sig bekväm med. Känns det bra att träna är det väl bara att göra det. Jag har sett en del tycka att det är bra medan andra inte tränar på samma sätt när de fastar.
Finns det andra skillnader förutom viktnedgång och bättre hälsa som påverkas av 5:2 metoden, tex humör och matkontot?
Håller man sig till dieten bör matkontot rimligen minska eftersom man låter bli att äta flera måltider varje vecka och inte ersätter dem med något annat. Humöret har jag inte märkt någon skillnad på. Jag är lika glad som tidigare. :-)
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

"1. 5:2 metodens slogan är: Ät, fasta och lev längre. Går lågt kaloriintag hand i hand med en lång livslängd? Vad är dina synpunkter/erfarenheter av detta? Vad har den för fördelar och nackdelar?"
Det är väl knappast så att man kan ha en erfarenhet av att denna typ av diet ger en längre livslängd. Men vad gäller litteraturen så är ju kalorirestriktion ett bra sätt att leva längre, om det nu är det som är målet.
"2. Genom att använda sig av periodisk fasta stiger inte blodsockret vilket innebär att insulinnivåerna inte blir lika höga…"
Nu är jag inte så värst insatt i 5:2 men vad jag förstått så äter man ca 500kcal på "fastedagarna". Detta innebär att såvida dessa 500kcal inte enbart kommer ifrån fett så kommer blodsockernivån och insulinsekretionen att påverkas. Dessutom så äter man "normalt" 5 dagar i veckan varvid blodsockernivån samt insulinsekretionen påverkas som vanligt.
Jag kan även påpeka att inte enbart blodsockernivån stimulerar insulinsekretion. Aminosyror så som leucin stimulerar bukspottkörteln till att utsöndra insulin.
"…Anser du att denna diet i jämförelse med andra dieter, är bättre lämpad för människor med den här typen av åkommor som vill gå ner i vikt och/eller må bättre?"
Ingen diet är bäst för dessa populationer. Olika individer mår bäst på olika dieter, och det behöver inte vara namngivna dieter.

Tusen tack för att ni tog er tid att svara! 🙂