Fungerar 5:2-dieten bra?
Jag är nyfiken på 5:2 och undrar om det finns någon här som har egna erfarenheter av hur det fungerar?
Går man alltid runt och är hungrig?
Går man ner något i vikt? :)
// Staffan
Jag ska inte säga att jag har så stor erfarenhet, men ungefär två månader i alla fall. Jag går inte omkring och är hungrig. Det skulle jag inte klara av. Knepet är att dricka så att magen aldrig känns tom. Jag dricker flera gånger i timmen under mina fastedagar. Mitt huvudmål är inte att minska i vikt. Jag siktar på långsiktigt välmående, fast jag har gått ner en del i vikt också.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Jag har haft samma vikt i alla år (undantag graviditeter) och när man väl vet hur och hur mycket man ska äta, blir man inte hungrig. Är man van att äta mycket kan det nog vara annorlunda, men man lär sig 🙂
Sajtvärd på Övernaturligt

Jag är ganska van vid att inte äta vissa dagar så för mig har det fungerat väldigt bra. Jag får ett slags välmående framemot kvällen de dagar jag bara druckit.
Jag har inte gått ner något i vikt på 2 månader men då har jag heller ingen övervikt.
Min man har däremot gått ner 6 kilo.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Har han hållit på lika länge som du?

Japp, vi började samtidigt.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Då är sex kilo mycket. Är han nöjd?

Ja, han är jättenöjd. Vi har heller inte gjort några speciella ändringar i kost de övriga dagarna.
Han har t.ex köpt öl till helgen och ätit det som är helt normalt för oss.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Jag har hållit på i 5 veckor och gått ner 4,8 kg och jag kombinerar med lchf båda är mest för hälsan. Innan så räknade jag kcal och gick även då ner i vikt men tyckte att för stor andel av min kost var onyttigt skräp och tomma kolhydrater så bytte jag till lchf och sen hörde jag om de hälsofrämjande effekterna av 5:2 och bestämde mig för att kombinera.
Hungern är inget större problem men de 2 första dagarna var jag tvungen att gå lägga mig lite tidigare än vanligt då kunde känna hur hungern kom krypande och svårt att somna hungrig. Men efter det så har det inte varit några större problem jag är inte superstrikt med att hålla mig till de 525 som jag ska äta utifrån 25% av tdee vissa dagar är jag hungrigare än andra om det råkar infalla på en fastedag så slänger jag in ett kokt ägg med eventuellt lite kaviar eller majonnäs utöver den planerade kosten med gott samvete.
Man ska inte behöva lida på grund av kosten.

Jag och min sambo började med dieten för drygt en månad sedan. Både jag och min sambo är överviktiga. Vi har försökt gå ner och jag fallerar alltid men 5:2 dieten fungerar så bra för mig! Har gått ner i vikt och klarar dessa 2 dagar med bravur!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#8: "Man ska inte behöva lida på grund av kosten." Det tycker jag också. Man ska njuta av den. #9: Vad roligt. Lycka till i fortsättningen!

Jag har kört 5:2 i ca 10v och det fungerar bra. Jag har aldrig varit för långt mellan måltiderna så 5:2 har inte varit jobbigt alls. Det enda är ovanan att småäta ur kylen när man kommer hem från jobbet och är hungrig och ska laga middag som jag tvinga mig att låta bli.
De första två fastedagarna hade jag huvudvärk men sedan har det inte kommit tillbaka. En intressant effekt är att på fastedagarna så är jag mindre hungrig vid lunchtid än när jag äter frukost.
Jag har stått still på -4kg i flera veckor men plötsligt så försvann det ett kg till.
Som det känns nu så kan jag köra med 5:2 hur länge som helst

#11 Jag som gärna småäter jag också blir inte hellre hungrig som jag brukar bli när jag har mina fastedagar. 5:2 är nog den enda dieten jag klarar av utan problem och utan att sura :P
Går ner c:a 1 kg/v skulle säkert gå ner mer om jag kunde röra på mig mer vilket jag förhoppningsvis kommer kunna snart.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Det låter så fantastisk bra att det visar så bra resultat för alla vill vi ha ett sunt och bra liv. Hoppas det kommer fungera lika lätt på mig själv nu när jag inne på den andra veckan.
Har inte vägt mig för det vill jag inte utan det är 'känslan' jag vill känna att jag tappar kilon och det har jag inte märkt av ännu.
#13: Du får nog ge det åtminstone någon månad eller två innan du känner något.