Annons:
Etikett5-2-dieten
Läst 1570 ggr
nyttiga_jag
2013-11-07, 09:58

5:2-fördelning

Hur ser er 5:2-fördelning ut med protein/fett/kolisar?

Har kört LCHF i drygt 2 år och tappat 25 kg, men stått still i 1,5 år nu. Lever inte alls lika strikt som i början och har efter sommaren fuskat lite.

Nu har jag en vilja och ett mål att fortsätta ner i vikt, men samtidigt behålla muskler eller tom bygga lite mer muskler.

Tänkte kickstarta med 5:2 och då köra LCHF 5 dagar ganska strikt men sen gäller det de 2 andra dagarna då jag som tjej ska äta ungefär 500 kcal.

Skulle detta upplägg kunna funka?

morgon 10g kokosfett+10g smör i Magic Bullet The

lunch 25 g proteinpulver

middag 10g kokosfell+10g smör i MBT

övrigt 25 g proteinpulver efter träning.

Mitt proteinpulver är ett isolat med låg kolhydrat innehåll.

Enligt dumbbell.se skulle detta ge mig :

tot 509 kcal

Protein 44,6

kolh 0,33

fett 36,5

Vad tror ni experter? Skulle detta funka? (tränar en hel del, därav proteinpulvret)

Tacksam för lite input!

Annons:
RobinEH
2013-11-07, 11:08

Specifika fördelningar är rätt oväsentligt. Det man skall tänka på är att få i sig minst 0,5g fett och 0,8g protein per kg kroppsvikt, på fastedagarna kommer detta sällan mötas varvid det bör tas i beräkning under de fem övriga dagarna. Att äta "si och så jämfört med det" spelar ingen större roll.

Är detta något du känner passar dig på "fastedagarna" så kör på det. Personligen så skulle jag ha valt något mer tuggbart. Dessutom hade jag om jag inte vore laktosintolerant inte valt proteinpulver i isolat då vitamin- och mineralinnehållet är mindre. Vilken typ av protein är det förresten? Vassle, kasein, soja, ägg, hampa…

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

nyttiga_jag
2013-11-07, 11:27

Proteinpulvert jag har är vassle, http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Isolat/Body-Science-Whey-Isolate.html

Jag som väger 75 kg skulle med 0,5 g/kg fett och 0,8 g/kg protein få i mig 578 kcal, vilket blir för mycket. Men min fördelning verkar ändå ganska okej med tanke på det.

Jag kommer prova fram till jul och får se vad som händer. Skulle vilja gå ner 8-10 kg.

Upp till toppen
Annons: