Annons:
Etikett5-2-berättelser
Läst 4301 ggr
meandlotus
2013-10-19, 22:51

Bulimi/Anorexia och 5:2-dieten

Hej,

Har testat 5:2 dieten i ca 2 månader, och vill bara berätta mina erfarenheter av den… INGEN viktnedgång tyvärr.

Har blivit mer eller mindre besatt av allt onyttigt dagarna efter "faste" dagen.. Inte så bra med andra ord.

Var anorektiker från  16 års ålder till jag var ca 23 år. Dock ej diagnostiserad, och därav ingen behandling.

Vill "varna" de som varit där att detta kanske inte är så bra för oss…

Jag gav upp i Torsdags, och nu måste jag jobba bort sötsuget och hetsätandet, just nu tänker jag bara på mat och godis och vill äta hela tiden.

Det var min erfarenhet,någon som märkt liknande?

Kan säga att de 2 första veckorna gick utmärkt….

*Värme ☀️

Det stora är inte att falla utan att resa sig efter varje fall ❤️

Annons:
RobinEH
2013-10-19, 23:06

Tror det är en del som tidigare lidit av anorexia- respektive bulimia nervosa som faller tillbaka när de tar sig an specifika dieter, speciellt då det handlar om att limitera och kompensera. 

Det har ju varnats från olika håll om att man kan drabbas av ätstörningar, och då specifikt bulimia nervosa, genom att ta sig an dieter som denne. Dock är det sannolikt något som huvudsakligen drabbar de som tidigare lidit av dessa ätstörningar och inte vem som helst.

Hursomhelst så hoppas jag att du repar dig snart. Annars finns det hjälp att få, både här på iFokus och i vården.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

meandlotus
2013-10-19, 23:20

# 1 

Jag har nog missat den infon tyvärr 😮 

Men jag repar mig nog, hoppas jag är ju ett par år äldre och vet att jag inte behöver vara pinnsmal för att vara ok 😉 Tar lite tid bara att bli av med tänket och suget!

Ville bara höra om det var fler än jag som reagerade likadant?

Tack för din omtanke 😃

*Värme ☀️

Lorita
2013-10-22, 18:38

jag skulle aldrig våga pröva, jag vill aldrig mer sätta mig i svält/fasta frivilligt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hen]
2013-10-27, 02:32

Kontakta Frisk & Fri! Du ska inte behöva "repa dig" på egen hand helt utan stöd. De kan ge dig råd och inspiration. http://www.friskfri.se/ De är för övrigt kritiska till 5:2 då dieten kan trigga nya och gamla ätstörningar.

SaaraE
2013-10-27, 22:46

Som Sajtvärd på ätstörningar iFokus har jag sågat den här dieten. Jag tycker att det är skrämmande hur en diet kan få så mycket uppmärksamhet. Vart tog det normala ätandet vägen? Det är så många som klagar på rökare och andra med osunda vanor i livet, men hur sunt är det att svälta kroppen två gånger i veckan?

Många mår bättre. Svar ja, det tvivlar vi inte alls på. Har man en osunt tänkande kring mat som kommer man självklart må bättre om man lyckas hålla sig till en diet och gå ifrån det tidigare ätandet. Men vad är det som säger att det inte går att göra med vanlig kost?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

RobinEH
2013-10-27, 22:52

Att fasta två dagar i veckan är inte "osunt" för kroppen. Normalt eller inte spelar ingen roll.

Annons:
Exoticas
2013-10-28, 16:52

Jag är rädd för precis samma sak, att ramla tillbaka i tidigare äs banor. Men jag hoppas att jag klarar 5:2 utan det!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[Hen]
2013-10-28, 17:23

#7 Snälla gör det inte. Ätstörda ska INTE använda 5:2, det har ju alla experter + Frisk & fri gått ut med offenligt i många tidningar och i tv. Var rädda om er. Har en anhörig med ätstörningar och hon triggades av 5:2, men kunde hoppa av snabbt som tur var.

Niklas
2013-10-29, 07:57

#5: Jag tycker inte att det är någon ovanlig kost i 5:2-dieten. Vi äter vanlig mat men hoppar över frukost och lunch ett par dagar i veckan och försöker att inte äta för mycket kolhydrater. Vad är normalt ätande? De senaste århundradena har många människor haft lyxen att kunna äta regelbundna mål, men i tusentals år före det ingick det i livet att inte ha fri tillgång till mat. Så överviktig som mänskligheten är nu tror jag inte att den har varit någonsin tidigare. Sen ska förstås var och en välja den kost och diet som passar en bäst och som du skriver bör de som har svårt med sitt ätande inte experimentera med sin kost utan att diskutera med sin läkare.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

[Hen]
2013-10-29, 10:09

#9 Snälla snälla snälla snälla. Jag ber dig: Sitt inte och föreläs om att ätstörningar ska använda fasta-dagar. Vet du hur ätstörningar funkar? Är du utbildad? Vad du personligen tycker och vill tro väger inte tyngre ön vad den samlade expertisen på ätstörningar säger! Du behöver inte känna dig hotad i din diet. Det är väldigt speciellt med ätstörningar. Läs på om varför föreningen som kämpar mot ätstörningar INTE anser att personer med komplext förhållande till kropp/mat ska hålla på med dieter. Du sitter och gissar och uppviglar därmed till ngt som kan bara mkt skadligt. En ätstörd kropp/hjärna har sedan tidigare invanda reaktioner på svält/fasta och/eller hetsätning och därför reagerar den inte som vem som helst. Din kommentar gör mig mörkrädd! Är det viktigare att försvara din diet (som ingen här har klagat på) än att respektera att 5:2 är en stor risk gör en ätstörd? Vad driver dig att vifts bort läkares, psykologers och stödföreningars pålästa synpunkter om 5:2. Tänk om! Jag blir beklämd. Snälla ni som läser tråden och som vet att ni har en ätstörningar i bakgrunden eller funderar på om ni ibland blir fixerade vid mat: undvik extrema svängningar i matintaget det är hög risk för återfall/förstärkning/ny ätstörning. Lyssna inte på hobbytyckare. Ta emot den beprövade hjälp som finns. Ring Frisk & Fri, prata med era läkare, eller en psykolog (kbt är bevisat effektivt). Låt dieterna vara, de är inte för er. Snälla. Jag är nära anhörig till två personer som börjat oskyldigt med att hoppa över mat vissa dagar. Då de hade ätstörning på G båda två så gick det illa. Sök kunskap. Sök hjälp! Man blir inte tjock av en ätstörningabehandling! Be Husläkarmottagningen om remiss till kbt (man får 10 ggr) och leta stöd hos de föreningar som finns. Var rädda om er

RobinEH
2013-10-29, 10:21

Från #9:
"…som du skriver bör de som har svårt med sitt ätande inte experimentera med sin kost utan att diskutera med sin läkare."

[Hen]
2013-10-29, 10:32

#11: inlägget var ju dock i sin helhet ett gissande/tyckande försvar av dieten inte ett förstående resonemang kring ätstörningar. Att inleda med "det är väl inget konstigt med 5:2" i en tråd om ätstördas förmåga att hantera 5:2, är ignorant! Herregud. Tror bi att ätstörda kör igång en diet och redan frön början känner att se har "svårt att hantera den?". NEJ. De ska inte köra dieter öht! Se mitt inlägg ovan om Varför. Det är bokstavligt talat livsviktigt så därför är jag rak. Om ngn är kattallergiker så säger inte jag till den personen: men katter som är då gulliga. Det är ett annat ämne som blir helt fel i kontexten! Mellan raderna förminskade personen riskerna med 5:2 för ätstörda.

RobinEH
2013-10-29, 10:39

Som ett svar på #5 kommentar om bland annat "Men vad är det som säger att det inte går att göra med vanlig kost?" inledde han:

"Jag tycker inte att det är någon ovanlig kost i 5:2-dieten…

Det var inte en kommentar till TS utan en kommentar till en persons val att uttrycka sig i denna tråd.

Det han skrev gällande ätstörda kan du läsa i mitt inlägg #11 eller i hans sista mening i #9.

Sedan om vi skall vara raka så äter varenda ätstörd eller icke ätstörd en diet.

Annons:
[Hen]
2013-10-29, 11:40

Kan ni inte bara vara väldigt tydliga om att 5:2 kan trigga och stärka ätstörningar hos folk i riskzonen? Jag upplever er inte som väldigt tydliga om detta livsvikta fakta! Var tydliga om riskerna. Det är det enda värdiga. Hej hej. Jag har varken ätstörningar eller behov att svälta två dar i veckan för att äta lagom, ber om ursäkt för ev trampade tår men ni är INTE pålästa, kunniga och TYDLIGA om riskerna med 5:2 och ätstörningar. Och det är synd. Lämnar tråden eftersom jag förmedlat vad experter på ätstörningar säger. Den första tiden leder deltids-svält till eufori, det känner anorektiker igen mkt väl. Men euforin och orken försvinner efter ett tag. Så om ni mår skitbra av 5:2 även om ni tänker bort denna tillfälliga peppkänsla och verkligen har ett o grunden sunt förhållande till mat: javisst då kan 5:2 livet ut kanske vara ngt. Men det har intr ätstörda. Sen undrar jag personligen varför folk med sund hälsa skulle behöva banta öht. Men det är en annan tråd. Hej hej.

Niklas
2013-10-29, 13:33

#10: Nu undrar jag vad du har läst in i min text. Kan du peka på vad som fick dig att tycka att jag föreläser om att de med ätstörningar ska använda faste-dagar? Läs min text i #9 en gång till noga. Läs sen din text en gång.

SaaraE
2013-10-29, 19:09

Vad är normalt ätande var din fråga? Vad sägs om tallriksmodellen, kost bestående av frukt/ grönsaker, protein, kolhydrater, fett och näringsämnen i lagom form. Normalt ätande är enligt mig UTAN ett diet namn.

Det är ingen fara för kroppen att fasta två gånger i veckan, svar nej. Men skulle 5:2 dieten vara normal kost så skulle väl det också serveras på sjukhus? Dagis? Skolor? I restaurangernas huvudmeny? 

Normal och normal, svårt ord egentligen men jag anser att om man behöver tänka och fundera, planera och jobba för att styra ätandet så är det inte normalt.

Sedan var det någon som skrev att en ätstörd person också går på en slags diet. Klart man gör! Ätstörning = osunt ätande - sjukdom - behandlas med normal kost, inte enligt någon diet.

Bara för att människor som jag, anser att det här är en farlig utveckling i ätstörningsvärlden, i världen vi lever i, går i behandling och träffar unga personer som totalt snöat in på detta innebär inte att jag/ andra tycker att det är fel av andra att lägga om sin kost för att må bättre, om man är frisk!

Sedan skrevs det att vi blir allt fetare och onyttigare, svar ja. Med det kommer mer dieter och med allt det har även ätstörningar ökat lavinartat, därför tycker jag att det är fel.

meandlotus
2013-10-29, 22:00

Oj , Intressant blev det… 

Jag själv vidhåller att detta  med 5:2 inte är så bra för människor med ätstörningar… Det triggade iaf igång mitt gamla beteende och det är ändå nästan 20 år sedan jag hade dessa anorektiska och bulimiska problem.

Och jag skulle ALDRIG rekommendera denna diet för såna som mig själv.

Sen vad "normala" väljer är en helt annan fråga :)

Ha det gott alla :)

*Värme ☀️

Lorita
2013-10-30, 05:36

jag tror det är bra för alla som börjar med 5:2 att vara medveten om att det kan trigga igång ätstörningar.

Det är lätt att nergradera till 4:3 osv i bara farten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Niklas
2013-10-30, 20:55

#16: Vi lägger nog helt olika innebörd i ordet diet. Enligt mitt sätt att se det är även tallriksmodellen en diet. "Normal och normal, svårt ord egentligen men jag anser att om man behöver tänka och fundera, planera och jobba för att styra ätandet så är det inte normalt." Det låter för mig som det de flesta svenskar gör. Jag tror att normalhushållet är rätt oorganiserat när det gäller mat och funderar över middagsmaten när de är i affären på väg hem från jobbet. Du besvarade inte min fråga i #15 tror jag.

[babsaan]
2013-10-31, 00:00

Jag har tidigare varit emot 5:2. Men tänkte faktiskt ge det en chans till att känna mig ''renare''.

Har många års förflutet med ätstörningar men orkar helt enkelt inte bry mig längre. Det enda som finns i mina tankar är gå ner dom sista kilona.

Och man kan få en hel del för 500 kcal. Så för min del blir inte det några problem.

Är bara rädd att jag inte ska orka träna eller svimma.

Annons:
SaaraE
2013-10-31, 12:06

#20 det du skriver är ju nästan lite skrämmande, att du bara struntar i det för att du vill få viktnedgången att bli klar. Hoppas verkligen du inte fastnar i det där!

Ssjostedt
2013-11-05, 20:44

Jag håller med er som skriver att 5:2 inte är en bra diet för de som har historia av ätstörningar.

Jag kan bara tala för mig själv och det är svårt för de som inte haft någon ätstörning att förstå vad som faktiskt händer. Det är ju en sjukdom och besatthet som i många fall tar många många år att bli av med och det är lätt att falla tillbaka.

När jag hade stora problem med detta (bulimi) fastade jag också. Som kompensation för när jag ansåg att jag hade ätit för mycket dagen innan. Att fasta, eller begränsa matintaget medvetet på det sätt 5:2 innebär har många likheter med hur jag betedde mig under de åren jag hade stora problem med maten. Äta mycket några dagar, kompensera med att äta lite eller inget alls och så vidare. Det är säkert svårt att förstå för den som inte haft en ätstörning och det är därför jag skriver.

Sedan är det mycket möjligt att 5:2 passar för de som aldrig haft ett komplicerat förhållande till mat. Men jag skulle aldrig någonsin hoppa på det själv just eftersom jag förstår att det vore en enkelbiljett in i ätstörningsträsket och fixeringen igen. Och jag skulle absolut aldrig rekommendera det för någon annan med en historia av komplicerat förhållande till mat. Däremot är det tyvärr så att de som har en ätstörning, eller är på väg mot en, gärna hoppar på en diet för att lösa sitt "problem", dvs vikten. Och nu är detta det som är inne och på kartan och det kan bli förödande för så många.

Summan av kardemumman är väl att ni som sysslar med 5:2 inte får förringa att det kan vara en farlig diet för vissa pga historia eller förhållande till sig själva och mat.

Sen är det intet sagt att det säkert funkar bra för vissa. Men snälla ha det i åtanke när ni skriver.

Och TS, det är bra att du slutar direkt med dieten. Ta kontakt med Frisk & Fri. Styrkekramar!

Paimon
2013-11-09, 22:57

Har inte läst alla inläggen pga tidsbrist för tillfället men allmänt så kommer de flesta in i ätstörningar efter att de börjat på en diet som då övergått till en ätstörning. Så vad jag vet så rekommenderas personer med/haft ätstörningar att undvika alla dieter.

Exoticas
2013-11-10, 00:49

För mig har det fungerat fint hittills, har inte kännt av några onda tanke sätt ännu =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Upp till toppen
Annons: