Tre veckor med 5:2-dieten
Här är en sammanfattning av mina erfarenheter efter ungefär tre veckor med 5:2-dieten. Vad har varit svårast? Vad är lätt? Hur har det gått? Hur mår jag? Tänker jag fortsätta med dieten?
Innan jag började trodde jag det skulle vara svårt att vara utan mat hela dagen. Eftersom jag dricker kontinuerligt under fastedagarna har det i stort sett inte varit något problem alls. Magen är inte tom. I början var det lite svårt att avstå från vanan att äta varje dag. Jag tycker om att äta frukost och lunch.
Nu har jag kommit in i en rutin där jag fastar på måndagar och torsdagar. Det är inte längre svårt att låta bli att äta frukost och lunch. När middagen närmar sig brukar jag vara hungrig. Vanligtvis känner jag mig inte utsvulten, men jag ser fram emot middagen. Efter maten, även om jag äter mycket (men under 600 kalorier), känner jag mig ofta sugen på mer. De första fastedagarna var det jobbigt. Jag gick och längtade efter nästa dags frukost. Några timmar efter maten gick det över.
Morgonen efter har jag inte varit särskilt sugen på frukost. Det känns bra. Jag äter för att det är trevligt och nyttigt, men inte överdrivet mycket. En eller två mackor och ett glas vatten. Att jag dricker vatten har inget med dieten att göra. Det gör jag för att jag tycker om det. Det skulle lika gärna kunna vara juice, mjölk eller något annat.
Märker jag någon skillnad jämfört med tidigare? Nja, jag tror inte det. Inte mer än att det känns bra trots att jag äter mindre. Det känns inte som om jag går miste om någonting. Det har inte gått så lång tid och jag har inte vägt mig så jag vet inte om det är någon skillnad på vikten.
Jag fortsätter med 5:2-dieten och ser hur det går framöver.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2021-01-10, 20:07 av Niklas
jag kör också 5-2 har gjort det ett tag, gått ner ca 6 kg, som jag är mycket nöjd över. Men jag äter 3 ggr per dag håller 500kcal gränsen,
🙂enda nackdelen som jag märker av är att jag blir så frusen under fastedagarna, som tur är finns det ju varma kläder. Lycka till du med kram

Har gått in på min 4:e vecka nu och är väldigt nöjd med mig själv att jag faktiskt känner att jag kan klara detta. Jag går efter MM:s rekommendation att ha 36-timmars "fasta" så jag äter sista målet söndag kväll (om jag kör min halvfasta under måndagen) och sen är det max 500 kalorier under hela måndagen. Riktigt frukost äter jag sen efter promenaden med hundarna på tisdag förmiddag. Då är frukosten ofantligt god :-D Det blir alltså en natt (utan mat för då sover jag) en dag med max 500 kalorier och en sovnatt till utan mat = ca 36-37 timmar. Då känner jag att jag gjort ett "dagsverke" med halvfastan och magen får vila. Jag kör stadigt måndagar och torsdagar än så länge, men funderar på att varva med 4:3 veckor för att få lite mer kickstart på viktnedgången - det ger en extra sporre :-) Hittills har jag bara märkt fördelar. Hungrig på halvfastedagarna - ja visst är jag det. Men en vän sa till mig att "hunger är bara en känsla" och då gick det lättare :-) jag har även på denna korta tid redan fått en bonus och det är att min mage mår bättre. Har tarmfickor som ger problem ibland med smärta (jag kan bli riktigt sjuk och hamna på sjukhus igen och det vill jag inte och därför är kosten väldigt viktig.) Men har inte haft några känningar alls sen jag började med 5:2. Det verkar som om hela magens system mår väldigt bra av att få ett par vilodagar i veckan:-) så jag är väldigt peppad att fortsätta :-D

Oj vad långt jag skrev hihi. Svårare att se när jag skriver via mobilen, vilket jag sällan gör. Frusen ja - jag fryser med extra mycket på mina halvfastedagar. Då åker fleecetröjan och fårskinnstofflorna på :-D raska promenader med hundarna sätter igång cirkulationen så jag är varm en timma eller två efter jag kommit in igen. Men det är lättare att frysa nu när det börjar bli kallt ute och mitt hem är småkallt innan värmen i elementen kommer igång bättre.
Igår frös jag hela dagen. Jag kopplade inte ihop det med fastan, men det kanske finns ett samband.

#4 det är ganska typiskt att frysa när kroppen får "för lite" kalorier. Men jag försöker se det som att det gör nytta🙂
Men man blir inte direkt mindre frusen av att det är läbbigt höstruskigt😃
Fastade också igår och var mer frusen än vanligt, så det finns säkert något samband där.
Eller så är det som du säger #5, höstrusket ☔️
#5: 🙂 Dagen efter frös jag inte och inte idag heller så vi får se i morgon när det är fasta igen.
Även om kroppen ställer om sig på fettförbränning, tex vid lågt intag av kolhydrater så fryser man. Jag fryser konstant :-)