Annons:
Etikett5-2-övrigt
Läst 3218 ggr
[tk1971]
2013-11-19, 09:39

Vätskebrist vid fasta?

Jag har lagt märke till att morgonen efter en fastedag känner jag mig urkass. Skakig och darrig, hjärtklappning vid minsta ansträngning. Slö och seg. Kan det vara vätskebrist? Jag brukar ju dricka en hel del kaffe och te på fastedagarna för att fylla ut magen med nåt och det är ju vätskedrivande.

Annons:
Niklas
2013-11-19, 10:26

Det låter inte otroligt. Jag dricker mycket (inte kaffe eller te) under fastedagarna och har inte råkat ut för det du beskriver. Du behöver nog kompensera det vätskedrivande med exempelvis rent vatten.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

JMW
2013-11-19, 12:47

Jag har inte heller råkat ut för TS bekymmer. Däremot så känner jag framåt sena eftermiddagen/kvällen om jag druckit för lite och då i form av huvudvärk.

Dagen efter är jag pigg och väldigt hungrig på frukost vilket jag annars aldrig äter.

[rumelle]
2013-11-19, 20:07

Har hört att en bra regel är att dricka två glas vatten för varje kopp kaffe.

Fjäril
2013-11-19, 22:14

När man fastar sker en form av utrensning, där kroppen renar sig från slaggprodukter och annat - och dricker vi inte mer vatten då, skapar detta huvudvärk och liknande bekymmer du beskriver. Vatten ska vi dricka mycket som det är ändå, men helst ännu mer vid fasta.

Dricker man dessutom kaffe/te förvärras det där och kroppen börjar lida av vätskebrist.

Sajtvärd på Övernaturligt

mariannele
2013-11-20, 06:31

För mycket koffein, som finns i kaffe och grönt och svart te, kan ge besvär av olika slag. Jag blir darrig, får krypningar i kroppen mm. Dra ner på kaffet till högst 4 koppar/dag och se vad som händer. Drick tillräckligt men inte massor av vatten, örtte. ÄT buljong. Med tesked.

karin46
2013-11-20, 08:37

Jag utgår från att du är noga med att "äta" 500 kcal under dina fastedagar (det är ju poängen med 5:2 metoden).

Ett förslag, om du inte redan provat det, är att dricka ROOIBOS (ett rött afrikansk te) som INTE är vätskedrivande istället för te och kaffe under dina fastedagar, men tänk på att om du sötar drycken så räkna in det i dina 500 kcal. 

1 liter buljong (från tärning) ger endast 50 kcal. Ett annat förslag som inte direkt är knutit till din fråga, vanlig (slang-) gurka innehåller mycket vatten och är en bra ingrediens till din fastemenu.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Annons:
[annajohannas]
2013-11-20, 14:31

Kaffe och te är mycket uttorkande, så kompensera med vatten.

russin
2013-11-21, 12:34

I tåsdags mådde jag som TS skriver - dagen efter min halvfasta. Första gången (hållt på 5 veckor) jag mådde så och vet inte varför.

Men det är väl som med allting annat att ibland mår man bra och ibland inte. Ska försöka dricka mer denna gång då jag är dålig på det.

Dierpmis
2013-11-24, 13:58

Jag har mått som TS dom få gånger jag inte planerat fastedagen ordentligt. Har jag ätit väldigt kalorisnålt men även näringsfattigt så är jag "darrig" i kroppen dagen efter innan jag fått i mig frukost. 
Nu mera planerar jag in fastedagarna när vi skriver veckans matschema så sen vi började med det har jag inte upplevt "svaghet" dagen efter.

http://erjfoto.se/

Upp till toppen
Annons: