Dagens 5:2-fasta
Tänkte det skulle vara kul med en tråd där man kan skriva vad man äter eller dricker när man har fasta.
Idag ska jag fasta och då blir det
Frukost: Te med lite kokosolja
Lunch och Middag: Stekta fläskstrimlor med blomkål och lite kryddsmör (rökt habanero smak)
Utifrån 25% av tdee så siktar jag på 525 kcal
Det varierar lite beroende på om/hur jag jobbar men tex:
Frukost/Brunch: En shake eller smoothie med frukt eller bär-smak
(lunch: Allévo-soppa á 110-120 kcal)
Kväll: En shake med choklad eller kaffe-smak alt en soppa
Oftast blir det 2 mål om dagen á totalt ca 400 kcal. Om det blir 3 mål så ser jag till att komma upp i max 400 kcal även då. Utöver det dricker jag vatten och kaffe med lite lättmjölk 1-2 ggr.
Idag är jag ledig och fastar, jag fastade i förrgår och planerar att fasta även i övermorgon. Så oftast försöker jag köra 3 dagars fasta på en vecka, men det är inte alltid det funkar beroende på vad som händer på mitt jobb och min fritid🙂

Jag fastade i måndags och drack vatten hela dagen och tog en Varma koppen vid 18.00 cirka.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Det där varierar, men jag börjar alla mina dagar med kaffe och frukt fram till 12, sedan, de dagar jag "fastar", blir det inget mer förens vid middag (med familjen). Då äter jag sallad och tar lite av allt det andra (för att barnen ska se att mamma äter). På kvällen kan jag ta en riskaka.
Sajtvärd på Övernaturligt

#3 Du nämnde någonting viktigt - att barnen inte får en skev bild av mat och påverkas negativt. Jag börjar med örtte på morgonen. Tar ett glas tomatjuice till middag och grönkål eller annan grönsak på kvällen kanske med "varmakoppen". Min man dricker tomatjuice med Worcestershiresås på morgonen. Senare under dagen två frukt och en "varmakoppen". Min dotter äter Yoghurt med physlliumfröskal. Hon tinar en Viktväktarmiddag med mindre än 500 kc.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

"Du nämnde någonting viktigt - att barnen inte får en skev bild av mat och påverkas negativt."
Ja det är mycket viktigt tycker jag!
Idag äter jag godis för övrigt, men det ser inte mina barn 😛
Sajtvärd på Övernaturligt

Hade inte planerat fasta idag men då jag landat under 700 kcal och känner mig mätt och nöjd får det bli fastedag istället för i morgon. Idag blev det lite kokosolja i teet till frukost sen pulled pork med rättikaplättar till lunch och en liten proteindrink till kvällsmat.
Rättikaplättar, hur gör man det?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Ägg, lite grädde, riven rättika och salt och peppar efter smak.
Det låter gott. Tack för tipset!

#1 Får du viktminskning med 3 dagars fasta eller ställer kroppen om sig till svältläge?
Hej! Har blivit medlem idag. men ätit 5:2 sedan 1 månad. Gått ner 6 kg utan en enda ansträngning. Har ätit Lchf i många år och blivit bätttre rent hälsomässigt, men gick upp i vikt på slutet. Den här med 5:2 är helt fantastiskt, att halvfasta är en glädje eftersom jag njuter så, de dagar jag äter normalt, att det inte alls är svårt att äta frukt och grönsaker
måndag och torsdag.
Detta är min plan för fastedagarna!
morgon 10g kokosfett+10g smör i Magic Bullet The
lunch 25 g proteinpulver
middag 10g kokosfell+10g smör i MBT
övrigt 25 g proteinpulver efter träning.
Mitt proteinpulver är ett isolat med låg kolhydrat innehåll.
Enligt dumbbell.se skulle detta ge mig :
tot 509 kcal
Protein 44,6
kolh 0,33
fett 36,5

Jag dricker te och vatten halvfastedagarna (jag säger aldrig fasta, då fasta för mig är att inte äta alls, utan enbart dricka) 🙂
Morgon oftast keso med rivet äpple och kanel. Lunch idag blir mer keso med hallon och middag rökt fläskfile med grönsaker.
Jag fungerar egentligen bäst på keso med frukt på halvfastedagarna och blir minst hungrig på kvällen om jag hållit mig till det, men just idag är jag sugen på lite annat🙂

Frukost: ½ vatten
Mellis: kaffe
Lunch: rimmad lax med roccola och sås på olivolja och grönäpple
Mellis: kokt ägg
Middag: kokt ägg med rån
Ekologisk mat som hamnar på 490 kcal
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
Ja, idag var det premiär på fastedagarna för mig. Så här blev det:
Frukost: en mugg kaffe med lättmjölk + en Activia.
Lunch: ett glas apelsinjuice, en skiva rågrut, en mugg te med lättmjölk.
Kvällsmat: en dubbel rågkuse + en mugg (riktig) kakao gjort på vatten och lite lättmjölk.
Summa summarum: 461 kcal.
Har känt mig lite småhungrig under dagen, men det var inte olidligt. Jag vet sen tidigare att jag måste äta saker som går att tugga under fastedagarna, jag skulle inte kunna stå ut med bara flytande föda.
Jag hade en bra dag trots att jag var hemma. Det brukar vara svårare att inte råka småäta när jag är hemma och allt finns så lätt tillgängligt. På kontoret är det annorlunda. Till middag fick jag röding och rotfrukter i ugn.

Igår blev det två shake (dom smakade faktiskt helt okej och mättade rätt länge) och en vikväktarnas (huga, men även den okej) heta nudelsoppa. Var frusen, så soppan var välbehövlig framåt kvällen🙂
Är lite depp över att jag "bara" gått ner 2,5 kilo på 4 veckor, men så är det. Har ändå en del övervikt (minst 17 kg) och jag tycker stora människor brukar få en kickstart i början, men så blev det inte😭 Men skam den som ger sig. Min mage mår väldigt bra av halvfastedagarna, så jag kör vidare🙂
Kanske tar jag en vecka med 4:3 framöver för att få lite dipp i vikten, men det får bli om jag verkligen känner för det. Så viktigt är det inte att det ska gå snabbt.
#17 Har du kostregistrerat det du äter så att du inte överäter utan att vara medveten om det de andra dagarna?
www.dumbbell.se är en kostnadsfri sida där du kan kostregistrera och mäta.

#18 - jag överäter säkert till viss del, men det gjorde jag innan med - åtminstone vad gäller glass😉 Det finns en anledning till övervikten….🤐
Men två dagar med under 500 kalorier borde ändå ge lite effekt tycker man. Fast jag är ändå glad att det pekar neråt om än långsamt och inte åt andra hållet.
Helt rätt #19 Du är på rätt spår.
När jag startade min viktresa för knappt 3 år sen, så var jag tvungen att lära mig vad en normal portion är och det gjorde jag genom att väga och mäta och faktiskt räkna kalorier, trots att jag åt LCHF och alla sa att man inte behövde räkna kalorier.
Jag behövde det, för jag hade ingen koll!
Det är också bättre att ta det lugnt med nedgången, så det inte går för fort. Jag fick massor av hängande skin som inte ville dra ihop sig.
Lycka till!

Inte halvfastat på några veckor nu men tänkte börja igen.
Frukost Te med lite kokosolja
Lunch: Vegetarisk färs med spagetti av svarta bönor.
Middag Tonfiskröra med vitkål
Hur gör du tonfiskröran med vitkål?

Nej vitkålen är bara ett tillbehör
Jag förstår. Vad synd. 🙂
Jag tipsar om en makrillsburk på 125 g som ger ca 150 kcal!
Enkelt och gott och bra med omega3

Frukost: te med lite kokosolja
Lunch: Proteindrink
Middag: Makrillsfile i tomatsås med lite surkål
Det blir några mandlar till mellanmål också.

Efter att ha läst "Läsarbreven" som är publicerade i Michael Mosley's bok om halvfastan fick jag ett uppslag som passar mig bra.
På förmiddagen blev det 2 muggar te med mjölk och lite socker (= 35 kcal/mugg),
så äter jag en "brunch" vid 13-14 tiden vanligen baserad på grönsaksgryta + 1 ägg eller något liknande.
I dag blir det: en gryta på: blomkål, purjo, grön- och gul paprika, ½ potatis, ½ gul lök, 1 tomat, ½ buljongtärning (summa ca 240 kcal) + 1 ägg
Så det innebär att jag får dricka ytterligare 3 muggar te.

Hur många kalorier innehåller ett större frukostägg tro ? Någon som vet🙂
Har börjar att inte äta förrän efter kl 2, men funderar på om jag ska lite käka ägg idag istället för min sedvanliga keso.

Ett normalstort ägg är 90 kcal, så ett stort gissar jag hamnar på 100 kcal. (uppgiften är tagen ur M. Mosley's bok.
Min fasta idag pajjade när jag märkte att jag hade ett lunchmöte på en asiatisk restaurang. 🙂

#29 - tack🙂
#-30 Haha, ja då är det svårt att låta bi att äta gott😉
Ja, det blev en god lunch och fasta någon annan dag i stället. Det är en grej jag gillar med 5:2. Det är inte så himla noga att man passar alla fastedagar. Det går att flytta eller hoppa över dem ibland.

#32 Jag håller helt med dig vad gäller att man kan flytta fastedagen vid behov.
Frukost: en Activia och te med lite lättmjölk.
Lunch: en sweetie, en skiva Falu Rågrut, kaffe med lite lättmjölk.
Middag: en clementin, en skiva Falu Rågrut, "riktig" kakao i vatten och lite lättmjölk.
Kvällsmål: Max´äppelklyftor, lightläsk, kaffe och Varma Koppen minestrone.
Totalt: 453 kcal.
Återstår att se hur jag känner mig imorgon bitti.

Idag blev det väldigt enkelt.
2 kokta ägg vid 2 snåret och keso med hallon vid 20-snåret, samt en kopp te med lite, lite honung i🙂
Har inte varit direkt hungrig idag och insett jag blir mindre hungrig under dagen om jag inte äter första målet förrän framåt 2 tiden.

#35 Så fungerar jag också.
Äter jag mindre, så blir jag mindre hungrig.
FrökenFrisk

Frukost: Te med kokosolja
Lunch: Vegetarisk färs med spagetti av svarta bönor
Middag: Rökt makrill med vitlök
Jag fick en jättegod grönsakssoppa till middag.

Special K med havre och honung med lättmjölk till frukost. Kycklingfilé med wokgrönsaker till lunch. Ett grovbröd med ost till mellanmål. Sen drack jag te och vatten under dagen. Så 507 kalorier blev det igår för mig.
//Jonnix