Annons:
Etikett5-2-dieten
Läst 3353 ggr
fem-två
2013-10-24, 18:51

Okej att inte äta alls fastedagarna?

När jag bara får äta 500 kalorier då blir jag bara extremt hungrig/tjurig/grinig och allmänt vidrig.

Jag har upptäckt att det är mycket lättare att äta noll kalorier. Äter jag 500 då blir det lätt 3000 innan kvällen. Men låter jag bli helt att äta så blir jag inte sugen alls

Därför undrar jag om det är ok att inte äta alls utan bara dricka vatten under fastedagarna?

Annons:
Zureel
2013-10-24, 19:03

Självklart kan du helfasta ifall det passar dig bättre

Fjäril
2013-10-24, 20:03

Som #1 skriver går det bra, alla gör det som passar dem bäst. Märker du att du blir trött och inte orkar i långa loppet, tycker jag att du ska äta lite knäckebröd eller riskakor (som exempel).

Sajtvärd på Övernaturligt

vinteralvan
2013-10-28, 11:12

Har du provat att dricka dina 500 kalorier? T ex med juice, buljong eller liknande.

Simonson
2013-10-29, 11:56

Det funkar jättebra att helfasta dessa två dagar. Du behöver inte fundera eller räkna eller stressa upp dig over att du har ätit för mycket.

MissLindiz
2013-11-04, 10:37

Jag får så himla ont i huvudet när jag försöker fasta så det slutar med att jag trycker i mig massa sötsaker i hopp om att huvudvärken ska försvinna..

Fler med samma bekymmer?

Niklas
2013-11-04, 15:55

#5: Har du provat att dricka mycket vatten i stället? Jag tror inte att sötsaker har någon positiv inverkan på huvudvärk. Tvärt om egentligen.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
MissLindiz
2013-11-06, 11:48

Nej, sötsaker är inte det bästa, och så blir det en ond cirkel av det hela. Nja, jag är dålig på att dricka vatten..

Man borde ha en flasa fastgjuten i handen!

LinaN
2013-11-09, 09:49

#7 spara 0,5l drickflaskor i plast. Märk dem 1-6, ställ i kylen, och ta fram dem i tur och ordning och drick ur under en dag så får du i dig dina 2-3 liter vatten och slipper huvudvärken samt du behöver inte komma ihåg på samma sätt hurmycket du redan har druckit.

bara att kika på vilket nummer du är på flaskan så har du koll! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

nyttiga_jag
2013-11-09, 10:01

#5 Huvudvärk är ganska vanligt när man bryter ett sockerberoende.

Det är helt enkelt abstinens! Jag har varit kraftigt sockerberoende och upplever exakt samma sak när jag bryter sockerätandet!

Det håller i sig någon-några dagar men sen är det borta.

Om du under dina 5-dagar äter socker som vanligt är det troligt att du vare 2-dag kommer uppleva samma sak, tyvärr.

Försök att härda ut och skippa sockret helt!

Lycka till !

Niklas
2013-11-09, 14:14

#9: Tack för den informationen! Det visste jag inte.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

russin
2013-11-11, 20:20

Jag ska faktiskt prova någon jag inte brukar gilla och det är ersättning i form av pulver (brukar vara bläk). Känner att jag vissa halvfastedagar skulle vilja ha något "enkelt" för att inte trigga igång matlust och tänkte prova det nya Diet Shake, som jag hört gott om. Få se om jag tycker den är läbbig eller inte när jag får hem😃

Det finns en färdig måltidsersättning jag tycker är okej, men jag tycker priset är för dyrt. Detta kändes mer överkomligt. Smidigt om man ska iväg och inte hinner/vill räkna kalorier på halvfastedagarna. Återkommer med recensioner sen 😉

nyttiga_jag
2013-11-11, 20:46

#11 Håll koll på vad den innehåller bara, så att inte det mesta kommer från socker!

Själv kör jag också på pulver, men på proteinpulver från www.mmsports.se

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Isolat/Body-Science-Whey-Isolate.html

Tar 15-20 g några gånger om dagen eftersom jag tränar hårt och vill behålla musklerna. Gör det även på mina 5-dagar, men då med annan mat också :-)

russin
2013-11-11, 20:53

#12 - verkar vara mer protein i alla fall än i de flesta andra sorter vilket känns okej. Över 50% är protein. Värt att prova🙂

Annons:
karin46
2013-11-21, 15:14

#7 Ditt förslag med småflaskor var bra, det gav mig idéen att man kan ju tillsätta lite smakämne (citron, färsk ingefära, örtte m.m.). Kranvattnet smakar ju olika på olika orter och på vissa håll är kranvattnet mindre gott. Själv är jag mycket nöjd med att kolsyra mitt dricksvatten ibland tillsatt med några droppar citronsaft.

LinaN
2013-11-21, 22:25

#14 ja det kan man göra :) Enkelt o gott, speciellt ingefära som ska hjälpa matsmältningen och förbränningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

crikarlshamn
2013-11-29, 19:52

MissLindiz

Har liknande problem, mitt beror pà làgt blodtryck.  

Försök med att riva ett äpple och blanda med keso, ät làngsamt, tugga 50gg innan du sväljer ;o)

Fungerar för mig och hoppas samma för dig.

Strö socker finns inte i vàrt hem. Med fibromyalgi är socker och vetemjöl de tvà största "no,no".  Har lönnsirap som används men sällan.

My.new.way
2013-12-11, 21:09

Jag har testat att fasta lite oregelbundet nu i höst. Ibland två gånger i veckan som 5:2 eller en gång eller ingen alls. I vilket fall så är det mycket lättare för mig att nolla kalorierna än att äta 500 st. Borde inte fastan ha mer effekt då? :) 

Jag borde kanske testa 5:2 varje vecka i fortsättningen.

Jag har börjat resan och det ser jag som ett avklarat mål, av många som komma skall. Stjärnor 

Dessutom gillar jag att använda onödiga smilies.Spöke

Upp till toppen
Annons: