Annons:
Etikett5-2-dieten
Läst 1769 ggr
Niklas
2013-11-21, 13:24

Lika många kalorier för stora som för små?

Jag har funderat en del på det här med 500 respektive 600 kalorier per dag om man är kvinna respektive man. Ska en liten person äta lika många kalorier som en stor person?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
[Majbot]
2013-11-21, 13:27

Därför är det väldigt lulligt med 5:2 i min mening. Ska en kort dam, låt oss säga att hon är 160 lång kanske, äta lika mycket som en 190 cm lång dam? Självklart inte men det tar ju inte 5:2 med i beräkning.

karin46
2013-11-21, 15:33

Vad jag vet gäller detta de flesta dietprogram (inkl.bantningsprodukter) jag känner till. Jag har inte sett något som säger att vi har behov av olika mycket energi/dygn bara för att vi är olika långa eller bred (= tjocka eller smala).

[Majbot]
2013-11-21, 15:44

#2 Säger väl sig själv att en större kropp behöver mer energi än en mindre?

Exempelvis, överviktiga behöver äta mer kcal/dygn än en normalviktig person för att bevara vikten.

karin46
2013-11-21, 18:56

#3 Jag vet inte om det gäller vid själva fastan, då många eftersträvar att minska vikten. Förr sa man att "man lever på hullet" och som jag förstår så innebär det att dessa dagar ska vi bara äta lite för att förbränna tidigare överskott.

russin
2013-11-21, 19:57

Tja, 500 kalorier respektive 600 kalorier är ändå bra mycket under vad kroppen behöver för att hålla igång på heltid - oavsett om man är stor eller liten🙂

Jag tycker det är bra att MM inte krånglade till det, för många skulle nog inte ens prova detta om dom skulle behöva ränka, väga, mäta osv för att veta vart deras kalorigräns på halvfastedagen låg. Ju enklare man gör en sak, desto lättare är det att genomföra det🙂

Att män behöver lite mer kalorier är inte konstigt och har nog egentligen inte så mycket med kroppsstorleken att göra. Män har generellt mer muskelmassa i kroppen och kräver mer energi.

Zureel
2013-11-21, 20:15

Jag siktar på 25% av tdee vilket blir 525 kcal för mig i dagsläget. 500 kcal respektive 600 är en förenkling baserat på vad en genomsnittlig kvinna eller man behöver.

Annons:
crikarlshamn
2013-11-30, 19:38

Män har i regel mer muskler och mindre fett än kvinnor och som bekannt bränner muskler mer kcal än fett…

HarrietKiara
2013-12-01, 13:33

Här kan man räkna ut hur många kalorier man ska äta fastedagarna. Allt beror ju på aktivitetsnivå, kön, arbete mm 🙂

http://thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/

Love my Kelpie!

crikarlshamn
2013-12-01, 13:57

Harriet,läste jag för fort eller har jag missat nàgot? 

Det stàr : How many calories on a non-fast day?

Kanske refererar du till att vi räknar ut kcal behovet pà en non-fast day och utgàr fràn en fjärdedel av detta till de periodiska (intermittent) faste dagarna ?

"You may have wondered how we came up with the recommendation that women have 500 calories and men have 600 calories on a Fast Day.

We used the rule of thumb that women need 2000 calories and men need 2400 calories per day and on a Fast Day you should eat a quarter of a normal day’s recommended calories. Some of you have also wondered exactly how many calories you should be eating on days when you’re not fasting."

Hoppsan, jag kommer under 500kcal…

Bra sida! Stort tack.

HarrietKiara
2013-12-01, 15:40

#9 Hahaha tänkte fel. Man räknar ju ut vad man ska äta ickefastedagarna men sen äter man ju 25% av det värdet på fastedagarna. :)

Love my Kelpie!

markazits
2013-12-12, 22:16

Kunde inte låta bli att göra en liten räknesnurra även för detta:

http://www.markazits.com/diet/bmi.php#energi

--

Maria - http://www.markazits.com

Niklas
2013-12-13, 13:46

Intressant. Den säger att jag ska ha 768 kalorier per dag under fasta. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Upp till toppen
Annons: