Annons:
Etikett5-2-berättelser
Läst 6659 ggr
Woodland
2013-10-15, 19:33

5:2-dieten och gallan

Denna diet tycker jag är fantastiskt effektiv och jag minskade 5 cm på midjemåttet efter endast 3 veckor. Men tyvärr, fick jag också gallstensanfall flera ggr under denna tid och det var inte förrän jag forskade på nätet som jag förstod att det fanns ett samband. Vad gör jag?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
RobinEH
2013-10-16, 14:35

Det har inte kommit upp förslag om att operera bort gallblåsan? 5:2-dieten har ju knappast orsakat gallstensbildningen utan den har ökat medvetenheten om stenarnas existens. 

Jag vet inte riktigt vilket samband mellan 5:2-dieten och gallstensanfall som du hittat. Man har ju sett att VLCD-dieter (~800kcal/dag) kan öka förekomsten av gallstensanfall men just 5:2-dieten har jag inte sett något sådant om. Viktnedgång kan vara en orsak till anfallen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Woodland
2013-10-16, 17:25

Jag har genomgått många olika prover och röntgen och fått beskedet att jag blir inte hjälpt av en operation. Stenar har jag inte utan "sludge", men smärtsamt är det. Ja, jag har också läst att en snabb viktnergång kan ge känning och snabbt är definitivt 5:2. Jag undrar om någon annan fått en liknande reaktion?

Med vänlig hälsning,

Fjäril
2013-10-16, 20:28

Jag kan inte tro att 5:2 skulle påverka det här, snarare så kan det hända via LCHF (utan att baktala dieten i sig). En nära vän åt enligt LCHF under två år och det orsakade ett gallstensanfall, ett illa sådant. Läkarna var ganska säkra på att det berodde på all den feta maten hon ätit (men det betyder inte att det händer alla).

Ja vad gör du? Dieten borde du ju kunna följa som vanligt men kanske dra ner på fettet?

Sajtvärd på Övernaturligt

Woodland
2013-10-16, 21:04

Tack Fjäril. Jag äter lågfett nuförtiden. Jag åt LCHF ca 9 månader och hade fina blodsockervärden men kolesterolet ökade och jag blev satt på medicin. Mådde hemskt av medicinen och gick över till lågfett och en timmes promenad på morgonen. Mina värden blev normala så småningom. En vännina äter LCHF och kör 5:2 och det funkar bra för henne så jag vill definitivt inte klanka ner på den dieten.

Med vänlig hälsning,

Fjäril
2013-10-16, 21:14

Nej, det är en bra diet det också. Det är också tur att det finns olika varianter eftersom vi fungerar olika 🙂

Det brukar inte påverka (direkt) men har du testat mindre kryddad mat, mildare såser (inte lightprodukter bara för det) och försöka hitta "mjuk" mat som är mer lättsmält?

Woodland
2013-10-16, 21:32

Jo, ja har märkt att mindre kryddning är bra och att jag bör undvika lök och stekt mat. Jag tänker försöka fasta en gång till imorgon (torsdag). Hoppas jag klara mig från anfall för att jag tycker att 5:2 metoden är verkligen effektiv.

Med vänlig hälsning,

Annons:
Fjäril
2013-10-16, 21:36

Du kanske ska testa andra saker när du fastar? Du skrev i "Dagens Fasta"-tråden att du åt:

"Jag börjar med örtte på morgonen. Tar ett glas tomatjuice till middag och grönkål eller annan grönsak på kvällen kanske med "varmakoppen".

Det låter nyttigt och gott, men du kanske ska äta något? Som att ta en grov smörgås mitt på dagen och byta ut grönkålen mot banan eller något liknande? Det känns lite för "tufft" på något sätt, för din mage och galla?

Woodland
2013-10-16, 22:18

Ja, det kan nog stämma. Jag har säkert varit för sträng mot mig själv på 5:2. (När jag var yngre fastade jag mellan en och tre dagar på endast vatten. För ca elva år sedan fastade jag 21 dagar och drack endast juice.) Jag skall äta mera imorgon och se om det hjälper. Tack för dina synpunkter!

Med vänlig hälsning,

Fjäril
2013-10-16, 22:37

Klart, hoppas du hittar något som är bra för dig 🙂

Woodland
2013-10-23, 16:11

Vill uppdaterar isåfall någon annan känner av gallbesvär. Efter en vilotid där jag hoppade över 5 fastedagar började jag igen. Det går bättre nu eller än så länge vill säga. Hörde från en annan kvinna som fick samma reaktion som jag: snabb viktnergång och besvär med gallan. Hoppas alla klarar sig!

Med vänlig hälsning,

Ove-D
2013-10-23, 20:37

#7 varför banan istället för grönkål?

Ludmilas
2013-11-07, 12:00

Så här fungerar det!var galla produceras hela tiden.det är konstant gallaflödet i gallgångar.så längre man använder fett i sin matintag så är det inga problem med galla.Det rinner bara igenom.Men så fort man fastar eller börjar gå på lågfett diet så gallflöde minskar och den blir stående i gallgångar samt i gallblåsa. Gallan blir tjock och förkalkad.Ock förkalkad blir det eftersom kalk är en del av gallan. Så bildas gallstenar.Sedan börjar man äta normalt ock vips så får man gallstenanfall därför att ny galla bildas ock det förkalkade gallstenar helt enkelt täpper gallgångar. De flesta som går på lågfett dieter för eller senare får problem med galla! Ock föresten det funkar i princip likadant i våra njurar.dricker vi lite vatten så minskar flöde i njurarna då har man goda förutsättningar att få njursten så småningom samt bakterietillväxt.jag är ingen läkare men är mycket påläst ock övertygat i min teorin.

Woodland
2013-11-07, 17:55

#12 Tack för dina synpunkter. Jag har funderat på detta med fett också. Jag är säkert inte ensam om att en måltid med fett kickar igång ett besvärligt anfall. Från vad jag har läst är gallbesvär inte så vanligt i medelhavsländerna jämfört med här i norden. Jag har tänkt mig att de slipper pga att de använder mera vegetabiliska fetter, äter mindre kött osv. Sedan är det detta med det genetiska biten. Det är inte ovanligt att folk efter operation har fortfarande ont av vissa födoämnen och t.o.m. utvecklar stenar i gallgångarna och levern. Det var roligt att läsa i en artikel på en annan webbsida att man kan ställa sig på huvudet så att gallan rinner lättare! Hehe Men skämt å sido jag kan rekommendera att man äter tillräckligt på "fastedagarna" och inte snålar för mycket.

Med vänlig hälsning,

Annons:
Ove-D
2013-11-07, 22:17

#13  t.o.m. utvecklar stenar i gallgångarna och levern.

Jag tror jag är en "sån"…

Ludmilas
2013-11-08, 05:21

Men som sagt utteslutar man fetter så bildas det mer gallstenar. Även om gallblossan är bortopererad.

Woodland
2013-11-08, 17:51

# 14

Stackars dig! 😕

Med vänlig hälsning,

CasaRamon
2013-11-09, 11:59

Varför envisas så många med att kalla LCHF för diet? Det är en livsstil.

En diet används under en viss period, medan man kan leva med LCHF livet ut. Är själv LCHF-are sen snart 6 år tillbaka och kommer aldrig att ändra livsstil. Kör dessutom 5:2 men det kommer jag inte att göra livet ut.

Inga som helst problem med halvfastedagarna, men tycker att det är jobbigt att räkna kalorier. Med bara LCHF, behöver man inte räkna alls när man väl lärt sej kolhydratsinnehållen.

RobinEH
2013-11-09, 13:44

Det är du som inte har förstått definitionen av ordet diet.

LCHF är en diet. En diet är en kosthållning. Vare sig man äter eller inte så håller man en specifik diet, namngiven eller ej.

CasaRamon
2013-11-09, 13:52

Jo, jag har visst förstått def. av ordet diet. Och att en diet är en kosthållning. Men man går inte på en diet livet ut. ( möjligen vidsjukdom) Men ok. vill du tro det så är det ok. för mej.

Niklas
2013-11-09, 14:15

#18: Så ser jag också på diet. Det ingen inbyggd tidsbegränsning i det.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
RobinEH
2013-11-09, 15:43

Det är en diet oavsätt om det handlar om en namngiven diet så som LCHF, GI och DASH eller om det handlar om hur tant Asta väljer att äta. 

Man måste inte leva med en specifikt diet livet ut, det blir t.o.m ofta svårt då kosthållningen måste förändras i äldre dar på grund av tand- eller matspjälkningsproblem. 

En diet och en bantningsdiet är två helt olika saker. Det du äter och dricker är din diet.

Woodland
2014-01-05, 17:40

Mina "gallbesvär" har nästan försvunnit och jag närmar mig målvikten. Jag ville bara meddela detta i fall någon som läser min första post har haft liknande reaktioner i början av dieten (livsstilen 😉).

Med vänlig hälsning,

Upp till toppen
Annons: