Annons:
Etikett5-2-övrigt
Läst 2356 ggr
Zabbio
2013-12-19, 20:28

Kombinera 5:2 med lite kolhydrater?

Det känns som att jag ständigt jobbar med vikten.

Hur som.. jag är lite halvt anti-kolhydrater. Visst äter jag det ibland, men..

Kan man kombinera minskat kolhydrat intag med 5:2? Det borde väl inte innebära några problem?

Var går  gränsen för mat de 5 dagarna, kalorimässigt?

Just nu har jag precis satt mig på en ''endast flytande föda'' kost lite hastigt och lustigt fram till julafton. Dvs smoothies (näve havregyn, ett äpple, lite frön, kryddor tex kanel osv), soppa, te (även med honung). Räknar rotfrukterna och köttbitarna i soppan som flytande så jag slipper mixa ;) Men tänkert att får jag i mig mer vätska i måltiden blir jag mätt på mindre. Soppa tar ju även lite längre tid att äta än en hamburgare..

Framförallt är det en tillfällig åtgärd för att bromsa viktökningen och inte äta allt godis som vill ner i magen just nu. På julafton kommer jag äta som vanligt men förmodligen bli mätt fortare.

På det senaste har sötsuget eskalerat fullständigt, så några dagar med strikt kost borde hjälpa mot det. Jag brukar kunna ha bättre koll och inte öppna inslagna chokladlådor till julklappspelet… *host host*

Men är lite nyfiken på 5:2. Jag vill verkligen inte räkna kalorier. Visst fungerar det och jag har en grunduppfattning om hur många kalorier olika saker innehåller, jag har gått på kaloridiet förr. Men jag gillar inte vad det gör med mig, jag blir helt matfixerad, räknar och väger allt. Tänker bara på mat - inte så att jag alltid är sugen men tanken ligger alltid där ändå. Vad åt jag idag, vad ska jag äta sen, hur mycket, vad väger ett ägg nu igen osv..

Sen ligger jag på mina 1400kcal per dag och tycker att allt går toppen. Börjar slarva med räknandet, slarvar med annat.. och plötsligt är det käpprätt åt pipsvängen med allting.. skulle uppskatta att jag gått och väl varit över 3500kcal ett par dagar förra veckan.

Å ena sidan tänker jag att halv-fastan kanske håller mig på spåret och hindrar att magen blir hungrigare och hungrigare… Å andra sidan har jag alltid haft oregelbundna mål. Inte alls ovanligt att jag helt enkelt glömmer bort att äta några dagar i taget. Och hur skiljer det sig från 5:2 i det stora?

Ursäkta ett långt och lite meningslöst inlägg.. försöker rensa tankarna lite..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Niklas
2013-12-22, 14:19

Det finns inget som säger att du måste äta snabba kolhydrater under 5:2-dieten, snarare tvärt om. De fem vanliga dagarna kan du äta "normalt", det vill säga vad din kropp behöver.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

nyttiga_jag
2013-12-23, 20:55

Jag äter definitivt en ketogen diet både på mina 5-dagar och 2-dagarna. Skillnaden är hur stor andel protein jag äter. %-sett så äter jag mer protein på mina 2-dagar för att inte tappa i muskelvikt.

Näring
2014-01-09, 18:59

Kan man kombinera minskat kolhydrat intag med 5:2?

Absolut! Kolhydrater bör man alltid minska på om man vill gå ner i vikt. Det är insulin som aktiverar fettinlagringen och att sluta äta/minska på det som triggar insulinspikarna är det första och mest vitala steget mot en viktminskning.

Var går  gränsen för mat de 5 dagarna, kalorimässigt?

Det finns ingen uppsatt gräns. Ät dig mätt på grönsaker, linser/bönor, kött/fisk/ägg.

Du behöver inte tänka så mycket på kalorierna för den delen, så länge du inte äter kolhydrater, och därmed inte aktiverar fettinlagringen, så spelar det inte så himla stor roll hur många kcal du äter.

Just nu har jag precis satt mig på en ''endast flytande föda'' kost lite hastigt och lustigt fram till julafton. Dvs smoothies (näve havregyn, ett äpple, lite frön, kryddor tex kanel osv), soppa, te (även med honung). Räknar rotfrukterna och köttbitarna i soppan som flytande så jag slipper mixa ;)

Havre och äpple kommer aktivera fettinlagringen, så vill du gå ner i vikt bör du sluta med det. Även honungen bör du sluta med.

Men tänkert att får jag i mig mer vätska i måltiden blir jag mätt på mindre.

Nej det är ju tyvärr inte så enkelt. Magsäcken kommer avlägsna det mesta av vätskan innan den bryter ner måltiden, och du kommer därmed bli hungrig igen strax därefter. (Du hinner förmodligen inte ens lämna matbordet).

Jag rekomenderar istället att du slutar helt med kolhydrater (förutom en mindre mängd linser och bönor), och ät dig mätt på grönsaker och endera linser/bönor eller kött/fisk/ägg.

Men är lite nyfiken på 5:2. Jag vill verkligen inte räkna kalorier.

Du behöver inte räkna kalorier, ät dig mätt på grönsaker och endera linser/bönor eller kött/fisk/ägg och ät inte sådant som gör att man lagrar fett – kolhydrater.

Men jag gillar inte vad det gör med mig, jag blir helt matfixerad, räknar och väger allt. Tänker bara på mat - inte så att jag alltid är sugen men tanken ligger alltid där ändå. Vad åt jag idag, vad ska jag äta sen, hur mycket, vad väger ett ägg nu igen osv..

Hehe, jag är lika fixerad jag också, fast jag är mer inriktad på själva näringen i maten, hur mycket vitaminer och mineraler det är i olika livsmedel, hur mycket och vad måste jag äta för att få tillräckligt med näring?, har jag fått i mig allt nu?, vad innehåller mest zink?, vad innehåller ägg nu igen?.

Irrationella rädslor i kombination med perfektionism. Men det är ingen anledning att må dåligt och slå på sig själv.

Å ena sidan tänker jag att halv-fastan kanske håller mig på spåret och hindrar att magen blir hungrigare och hungrigare…

Att plåga sig själv med hunger är varken nödvändigt eller särskillt effektivt för viktminskning. Ät dig mätt på grönsaker och endera en mindre mängd linser/bönor eller kött/fisk/ägg, och ät inte sådant som gör att man lagrar fett – kolhydrater.

Zabbio
2014-01-09, 19:27

Tack för svar :)

Jag har gått på ren lchf tidigare och det funkade inte riktigt i längden. Upplever att havregryn är hyfsat snälla mot mig - jag överäter det inte och har gått ner i vikt trots det förr. Honung och frukt tänker jag inte heller utesluta - inte för att jag äter så mycket av det ändå utan för att jag inte köper att "socker är socker", rakt av. :)

Jag äter när jag är hungrig, har aldrig varit mycket för att gå och  vara hungrig.. utom när jag är deppig och plågar mig själv av den anledningen. Det är med vad jag ska äta som är frågan.

Tack för  ditt svar och att du delade dina åsikter. För mig och i den situationen jag befinner mig i just nu, är det inte riktigt rätt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: