Söker frukost tips för 5:2-dieten
Hej, ska börja med 5:2 i morgon och behöver lite frukosttips. Äter nämligen massa olika mediciner och sånt som jag inte kan ta på fastande mage..
Har planerat allt för i morgon förutom tja, frukost och landar på 238 kcal.
Såå, någon som har något tips förutom knäckebröd då jag enbart äter hembakt fröbröd med okänt och massa kalorier i 🤪
Vad sägs om en burk makrill?! Det skulle funka både 5 och 2 dagar för mig :-)
Ett ägg och lite keso? Mycket proteiner som mättar bra. :)
En skål med råa grönsaker (alt. soppa på grönsaker) + 1msk mortlade linfrön som du strör över salladen/blandar i soppan.
Gott, enkelt, snabbt, extremt näringsrikt och under 200kcal.
#3 varför ska du mortla linfröna? Ät dom som dom är! Annars måste du räkna in energin i dem. Normalt vill man åt den gelebildande effekten linfrön har och då kan man lämna dem som dom är. Man kan också välja Psylliumfrön.
Jag tar psyllium eller linfrön för att hålla magen igång, ett par matskedar/dag upplöst i ett glas på morgonen.
#4 nyttiga_jag
varför ska du mortla linfröna? Ät dom som dom är!
Anledningen till att man bör mortla frön är att dom är svår att tugga sönder, och sväljer vi dom hel så får vi inte i oss näringen i dom. (Och då är det ju helt onödigt att äta fröna. Att "hålla magen igång" är ju ingenting vi normalt ska behöva göra.)
Annars måste du räkna in energin i dem.
Ja men det är varken svårt eller ett problem. 55kcal per msk. Och det räcker med 1-2msk/dag. Inte direkt något att bekymra sig över. Och det är inte nödvändigt att räkna kcal heller, äter man en rejäl portion med grönsaker, bönor och 1 msk linfrön så har man en näringsmässigt komplett måltid på 200-300kcal.
Normalt vill man åt den gelebildande effekten linfrön har och då kan man lämna dem som dom är.
Nja, normalt äter vi för att få i oss näring. Och det är enbart näringen jag syftar på när jag rekommenderar linfrön. Linfrön innehåller jäkligt mycket näring, bl.a. omega-3. Och om man äter fröna hela så går man miste om detta.
Jag tar psyllium eller linfrön för att hålla magen igång, ett par matskedar/dag upplöst i ett glas på morgonen.
Jag rekommenderar att du börjar mortla dom, då får du även i dig näringen. Och jag rekommenderar linfrön då jag inte hittar någon näringsinfo om psyllium. Linfrön vet jag däremot är väldigt näringsrika, omega-3-rika och har en låg halt omega-6.