5:2, diet eller livsstil?
Hejsan ,
Jag har de senaste veckorna funderat mer och mer på om man alltid kan köra 5:2-dieten , med undantag för kvinnor när dom blir gravida, eller man ska göra uppehåll lite då och då som man gör med några dieter. Om jag förstått det rätt så är LCHF en diet man alltid kan köra, mer som en livsstil, medan om man kör GI så ska man helst inte köra det mer än några veckor och sedan äta vanligt och sen på det igen, lika så med "drick-dieterna". Ja ni förstår hur jag menar…
Så hur är det egentligen? Kan man räkna det som en diet eller en livsstil?
Har själv funderar på att testa just 5:2-dieten men aldrig riktigt kommit till skott. Körde en egen variant av det förra året och de gick bra tyckte jag, men jag skulle vilja ha något som varar och man inte går upp allt igen om man skulle sluta …
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
För mig finns det ingen självklar skillnad mellan diet och livsstil. Vilket sätt jag än väljer att äta på så räknar jag det som diet. Jag förmodar att du med diet menar mer som en kur eller kortare kostvana.
När det gäller 5:2 vet jag inte svaret på din fråga. För min egen del har jag tills vidare slutat med 5:2 därför at jag inte vill minska mer i vikt. Jag har en vikt jag trivs med.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

#1 Tack för svaret :)
Ja det är så jag menar . Att snabbt gå ner liksom, det är väl därför folk går på diet egentligen? Så är min uppfattning i alla fall.
Men använder man 5:2 endast för att gå ner i vikt då? Jag läste någon stans att det hade så många andra fördelar, men som sagt så har jag ju själv inte testat det.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Om du alltid ser en sorts kost som en diet som du äter under en kortare eller längre period för att gå ner i vikt och sen avbryter den och går tillbaka till det du åt innan, kommer du ALLTID att gå upp igen.
Jag har ätit LCHF i 3 år om 2 dagar och ser det inte som en diet utan som en livstil. Nu testar jag också 5:2 för att må ännu bättre, vilket funkar super för mig. Jag kombinerar dessa två!
Man använder inte 5:2 enbart för att gå ner i vikt utan det handlar mycket om hälsa och förbättra hälsovärden, men det kan också bara en positiv biverkan att man går ner i vikt. Allt handlar om hur mycket och vad du stoppar in i munnen.
Om du vill veta hur du skulle reagera på 5:2 måste du prova.Ingen annan kan säga hur din kropp och psyke kommer att reagera.
Lycka till om du vill prova!

#3 Nej nej där missuppfattade du mig nog. Det är inte så jag tänker. Men man läser på alla sidor om folk som går på pulverdieter och tappar en massa och sedan så går dom upp allt igen + lite till. Det va bara det jag påpekade. Som sagt så tänker jag inte så själv ( inte vad jag vet i alla fall)
Jo men precis det är det jag undrar lite , skulle man kunna räkna 5:2 som livsstil precis som LCHF är?
Skulle du kunna förklara LCHF metoden lite för mig? Har aldrig riktigt förstått den (du får gärna skicka de i PM).
Verkligen kul att se någon som lyckats och trivs :)
Jo men jag ska tänka över allt och läsa om de mer så kanske jag satsar på det också :)
Tack för informationen och svaret! :)
/ J
#2: Jag ser 5:2 framför allt som ett sätt att förbättra sin hälsa, inte ett sätt att minska i vikt.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Fàtt bättre värden, topp värden(!) och en irriterad läkare som insisterat att jag borde börja med statiner (fast jag làg under det högre värdet) som efter 3 veckor med mig pà 5:2 fick ge sig för värdet sänktes drastiskt ;o)
Mosely och läkaren i Californien rekommenderade 5:2 som livstil om jag inte minns fel.
#4 LCHF betyder helt enkelt att du äter Low Carb High Fat. Min fördelning brukar vara 5E% kolhydrater, 20 E% protein och 75E% fett.
Enkelt sagt så innebär det att jag äter kött, fisk, fågel, ägg, feta mejerier men inte rotfrukter, ris, pasta, potatis, bröd.
Vad gäller fett handlar det inte om att ösa på smör och grädde, utan välja fetare alternativ istället för lätt.
Jag registrerar allt jag äter på www.lifesum.com för att hålla reda så jag inte äter för mycket av allt. Hur mycket det är beror på vem man är, vad man vill, hur aktiv vardag man har, kön, vikt osv.
Det finns en grupp här som heter kolhydrater i fokus. Där kan man få massor av tips och råd.
Hur strikt man är beror på målsättning och vilja. Det finns trådar om det där.
Jag kombinerar som sagt LCHF och 5:2 genom att äta LCHF på mina 5-dagar och kör mycket protein på mina 2:dagar, för att inte tappa i muskelmassa eftersom jag tränar en hel del.
Kolhydrater låter jag bli så mycket det går.

Tack för svaren :)
Ska läsa på mer om de olika och så får jag se om det blir något :) Ska kolla in den sajten också som du nämnde #7. Tack än en gång!
/ J

LCHF är en diet och likaså är 5-2-metoden.
Såhär definieras diet på wiktionary.se:
"allt det som man äter; ofta det att man utesluter och inte äter viss mat (ofta för att man inte tål det eller vill leva nyttigare); levnadssätt i mat och dryck"
Såhär definierar Svenska Akademien diet:
"vanlig ordning med födan (mat o. dryck) med hänsyn till dess betydelse för hälsa o. sundhet, matordning; kosthåll."
Tant Asta håller sin diet och jag håller min. De må inte vara namngivna som LCHF, 5-2, GI, viktväktarna etc. men de är fortfarande dieter, trots att de inte går ut på att gå ner i vikt.
Enligt wiktionary.se så definieras livsstil:_
"(sociologi) ett sätt som en individ eller grupp lever, med avseende på sociala mönster, konsumtion, underhållning och kläder, men ofta även attityder, värderingar och världsuppfattning_"
Anser man att någon bokstavsform passar in under denna definition så kan man ju kalla det för livsstil.
Anledningen till att man inte vill att sin diet skall kallas diet utan livsstil beror sannolikt på att man har en negativ och felaktig uppfattning till "diet".