Fastedagar-vattenfasta?
Hejsan!
Jag som nybörjare undrar om det också går att vattenfasta på fastedagarna?
Eller är det något negativt med det?
ingen som vet??
Nej det är tvärtom väldigt positivt. Jag skulle inte rekomendera att fasta utan vatten, vi behöver pissa ur oss alla gifter och slaggprodukter som frigörs vid fasta.
>1-2 liter vatten per dag.
det är klart att du kan vattenfasta helt om du vill, men frågan är hur länge du klarar det och "står ut" med det. Gör du det, så är det bara att köra.
Jag tror att det är bra att åtminstone få i sig något litet 2-3 ggr om dagen så att man håller fart på förbränningen.
Hejsan!
tack för svar.
Jag menade mer att under 5:2dietens fastedagar så har jag under 3 veckor nu endast druckit vatten, the, 2 tallrikar ekologisk buljong. INget mer. Jag gissar det är en bra bit under 600kal/per dag.
Är där något negativt med att ligga under 600 kalorier per dag på fastedagarna, eller rent av bara vattenfasta?
Är där något magiskt med dessa 600 kalorier, exempelvis att de hjälper kroppen bättre jämfört med att inte äta något alls?
hejhopp=)
Nä, det är inget magiskt med de 600 kcal utan det handlar om att man ska äta 1/4 av sitt normala kaloriintag vilket för män blir 600 (2400/4 för män och 2000/4=500 för kvinnor). Om du inte äter dina 600 så går du ner mer i vikt bara! Omställning till svält hinner inte kroppen med på 1 dygn.
Åh, det här med vattenfasta har jag funderat jättemycket på! Jag börjar idag, så jag har druckit ungefär 3 koppar kaffe (jag kan inte låta bli, jag kliver upp så tidigt på vardagarna. Och jag känner att ca 1/2 tsk lättmjölk per kopp inte är så jäkla anmärkningsvärt), en kopp varmt vatten med buljong och två koppar grönt the. Hur brukar du göra, brukar du ta buljong till middag? :)
Hej Majatengdelius!
På mina 2 dagar. Så dricker jag mycket the´, dricker mycket!!! vatten och brukar äta 2 tallrikar ekologisk buljong. Äter inte det i botten av tallriken, det där" skröfset" av buljongen.
Så ren och skär 100% vattenfasta är det inte. Men…man får väl kalla det nära 100% vattenfasta, …kanske=)
Men gissar att det inte är så mycket kalorier jag får i mig och nu efter 3 veckor med dessa intag på 2-dagarna så känns det bättre och bättre. Särskilt morgonen efter. ( + slipper laga mat, handla mat, diska så mycket etc etc, för dessa dagar= Extra bonus).