Annons:
Etikett5-2-övrigt
Läst 3021 ggr
[annajohannas]
2013-11-20, 14:34

Motion med 5:2 dieten

Jag brukar röra på mig varje dag, dock så tränar jag inte på gym eller annat. Läste nu i en "tanttidning" att enligt Mosley, så räcker det att träna 3 minuter i veckan. Det tycker jag är väldigt lysande. Nu har jag ju i och för sig djur, så jag tränar ju med höbalar och annat. Men det kan nog vara glädjande för andra som inte gillar att träna.

Annons:
Fjäril
2013-11-20, 14:38

Det handlar också om hur du tränar de där 3 minutrarna. En kort och långsam promenad gör varken till eller från (du hinner ut genom dörren i princip), men däremot intervallträning. Det skulle i så fall innebära att man under en minut hoppar och studsar som en galning (för att få upp flåset och för att hjärtat ska få arbeta) för att sedan hoppa lugnare i en minut 🙂 och sedan på galningshoppen igen. 

Jag rekommenderar intervallträning oavsett vad man gör. Jag rider och kan använda mig av det också, hästen tycker det är roligt och mår bra av det också 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[annajohannas]
2013-11-20, 18:19

Nja, alla reagerar ju inte likadant med träning. Träningen verkar ju mycket individuellt. Det finns de som går ner alldeles utmärkt med promenader ( det skall dock vara i ett ganska snabbt tempo), sedan finns det de som intervallträningen passar för. Enligt Mosley, så skulle det räcka med att cykla med kraftigt motstånd i 20 sekunder , och upprepa det x2, så att det totalt blir 60 sek. Själv kan jag inte längre hoppa mm, pga att spelat fotboll när jag var yngre, och efter att gjort ett flertal operationer, så är mina knän utslitna. Men jag är för ung att få byta dem, måste vara 50 år, och jag har "bara" 5 år kvar.

nyttiga_jag
2013-11-20, 20:01

Det där med 3 minuter har med intervaller att göra och är till enbart för att förbättra hälsan och blodvärden, inte för att öka muskelmassa eller minska vi vikt!

Fjäril
2013-11-20, 20:08

Ja, det är alldeles riktigt, men inte med 3 minuter, då är det intervallträning som gäller, annars ger det ingen effekt 🙂

[annajohannas]
2013-11-20, 23:05

#4😃, jag menade en längre promenad än 3 minuter. Jag går minst två timmar om dagen, sedan kommer ju de vardagliga sysslorna till,som bära vatten, hö mm.

Fjäril
2013-11-20, 23:27

Det är bra! Bästa motionen, gratis och nyttig 🙂

Annons:
AktieTrader
2013-11-21, 12:31

Mosley hade ett program om träning. En del av det handlade om intervallträning HIIT. M.M testade att cykla allt vad han orkade i 20sek, det upprepade han tre gånger med ett par minuter vila mellan. Så det blev totalt 1min träning per dag tre dagar i veckan. Det schemat följde han i ca en månad. Efter det hade en del värden förbättrats b.l.a insulintoleransen. Om konditionen förbättras av träningen beror på generna. M.M tillhörde den gengruppen som inte kan förbättra sin kondition nämnvärt, visade gentestet. Det visade även mätvärdena.

karin46
2013-11-21, 13:13

Vad Aktie Trader skriver om träning framgick också i den BBC dokumentär som sändes på SVT våren 2013. Jag såg detta program och tyckte det var mycket intressant.

Niklas
2013-11-21, 13:22

#8: Vet du vad den hette?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

AktieTrader
2013-11-23, 12:31

Niklas, det var detta som sändes i Vetenskapens värld. BBC originalet kanske går att hitta i en bukt nära dig ;-)

http://www.bbc.co.uk/news/health-17177251

Niklas
2013-11-25, 10:34

Tack! 🙂

AktieTrader
2013-12-04, 22:31

Råkade snubbla över HIIT-filmen

http://vimeo.com/51836895

Niklas
2013-12-05, 06:20

Wow, tack! Otroligt intressant.

Annons:
AktieTrader
2014-01-23, 11:28

Efter julledigheten har jag börjat med HIIT. 3x20sek tre dagar i veckan. Det som gör det så enkelt är att vi har träningscyklar på jobbet. Det tar bara 10min att gå dit, träna och gå tillbaka så jag gör det på lunchen. Men behöver inte ens byta om för man hinner inte bli svettig, men man känner sig varm i en hel timme efteråt och benen är "skakiga" i 20min.

Jag trodde inte man kunde bli så utpumpad på 3x20sek. Första gången blev jag alldeles yr efteråt och var tvungen att ligga på en bänk en stund. Men det har jag inte blivit fler gånger.

Niklas
2014-01-23, 11:39

Vi har en cross trainer hemma. Det borde väl gå att använda den lika väl som en träningscykel? Jag har skaffat en app som säger till när man ska starta och stoppa. Det är bara att sätta igång som återstår. :-)

Upp till toppen
Annons: