Ojämn viktnedgång
Jag väger mig varje fredag morgon efter torsdagens fastedag. Jag har märk att viktnerdgången kan vara väldigt ojämn.
Vecka 5 stod min vikt nästan still, -0,1kg
Vecka 6 gick jag ner 1kg.
Jag har inte ätit mer eller mindre någon av veckorna. Har även tidigare haft veckor där jag stått still eller t.o.m gått upp något hg. Vanligtvis har viktnergången legat mellan 0,2 till 0,5kg per vecka.
Har fler gjort sådana plötsliga tapp i vikt?
Tycker inte det är så konstigt. När det handlar om så små variationer som det blir efter bara en vecka, så är osäkerheten i mätningen stor. För det första väger man ju lite mindre om magen är tom. En annan grej att ta hänsyn till är att det första kroppen förbränner är ju inte fett utan muskler (det var tjugo år sedan jag hörde detta från en som läst på - det kan ha kommit ny forskning som visar något annat sedan dess, så jag är inte säker på att ha rätt på denna punkt). Det kan vara muskler du har tappat. Genomsnittet mellan 0,1 och 1 kg blir 0,45 kg nedgång, vilket ligger i intervallet för det som du skrev att du tidigare gått ner i vikt per vecka (0,2-0,5kg).

Eftersom jag väger mig varje fredag morgon efter en fastedag så är magen alltid lika tom när jag väger mig. Så det är ingen felkälla.
Om det är muskler eller fett som har försvunnit har ingen betydelse. 1kg på en vecka är fortfarande tre gånger så mycket som min genomsnittliga viktnedgång på 0,35kg/v.
Jag har kört med 5-2 sedan v33, det blir 26 veckor på fredag och nästan alla veckoresultaten har legat mellan 0,2 till 0,5kg förutom några få i början där jag gick ner mer. Då tycker jag att om man plötsligt går ner 1kg är lite udda.
Det som kan vara felkällan är att OM jag druckit mycket vatten ena veckan och lite vatten andra veckan så kan det ha påverkat.
ps Genomsnittet är (0,1+1)/2=0,55 ;-)
Beroende på vad du äter kan kroppen lagra mer eller mindre vätska. Salt och kolhydrater binder mycket vätska t.ex.

Jag har märkt att jag lägger på mig vätska om jag gör något utöver vardagslivet, som om jag åker bort över helgen (fast jag äter ungefär detsamma som jag gör hemma). Ofelbart går jag upp 1-2 kilon som tar ett par veckor att bli av med igen 🤔Tröttsamt… men när jag väl blivit av med "resa bort-vätskan" så fortsätter viktnedgången ungefär som tidigare, dvs 0,5-1 kg/vecka.

-0,6kg förra veckan. Ganska hög viktminskning fortfarande men mer normal. Nu är jag tillbaka till vikten före juluppehållet 😇