5:3 diet
Jag är en tonårstjej som har ett bmi på hela 21.5 ( ! ) och behöver gå ner i vikt snabbt. Tänke köra 5:3 istället för 5:2… Tror ni jag går ner o vikt snabbare då ? Eller borde jag kanske testa abc dieten ?
Spruca

BMI kan inte alltid stämma, tänk på att alla är olika. Min idrottstränare på gymnasiet hade BMI 22. Han är kort + muskulös men enligt tester så har han otroligt lite kroppsfett. Så om du bara går efter BMI så ska du akta dig för att gå ner i vikt, sen tror inte jag på det där med fasta, men det kanske funkar olika för olika personer också.
Testa raw food! 👍

What? Du har ju för sjutton normalvikt!!! Närmare till undervikt än till övervikt! 18 är undervikt och 26 är övervikt. Börja göra armhävningar (armmuskler) och situps (magmuskler) och ut och cykla (benmuskler) så du får muskler istället. Ingen bantning behövs, det svär jag på!!!
Förresten är du i tonåren och då växer man fortfarande och ska helst inte banta om man inte är riktigt överviktig. Det är inte bra för skelettet. Man kan stanna i växten och puberteten.
Stirra dig inte blind på ditt BMI. Det är bara ett riktmärke när allt kommer omkring, ändå.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Men jag tränar inte så mkt så jag har inte så mkt muskler. Min mage är typ gele xD Har inte tid att träna pga skolarbetet. Gillar visserligen cardio men styrketräning tar död på mig . Har dessutom mätt magen och den visade sig vara ohälsosamt stor, enligt MåBra.
Spruca

#3 Varför tror jag att du skämtar..
Skulle gärna köra 5:3 rakt över eftersom veckorna alltid har en dag för lite i proportion till allt som ska göras.

Whaaat… ?
Spruca

Är det magen så är det situps och får du muskler i magen försvinner det mjuka.
Det tar inte många minuter åt gången att lägga sig på golvet och göra ett gäng situps några gånger om dagen.
Du är inget gasig i magen eller dålig i magen eller så? För en utspänd mage kan man få av t.ex. glutenintolerans eller laktosintolerans eller IBS.
Trollvarning?!
Blir lite nyfiken på vad du upplever att ett normalt BMI är…?

Men cardio får du platt mage av, inte styrketräning. Man kan aldrig punktförbränna men du kan få fastare mage av styrka :)

5:3? Åtta dagar i veckan?
BMI 21,5…
Någon skämtar.

Jag skämtar inte ! Och jag menar givetvis 4:3 och inte 5:3 xD Så fel det kan bli. Men det jag undrade över var om ni tror att det är ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Jag frågar de som själva har erfarenhet av 5:2, inte någon annan - ok ? Jag är förresten inget troll, även om jag ser ut som ett när jag vaknar på morgnarna…
Spruca

Är du i åldern 13-15 eller 16-19 skulle jag vilja veta?

Jag är 15, vilket är anledningen till att jag är orolig över min vikt. Ett bmi på 21.5 hade varit bra om jag varit äldre, men har hört att det är för mkt för en femtonåring. :-/
Spruca

Såhär ser det ut i BMI för flickor 15 år:
Undervikt_____…_____16.30
Normalt_____16.31____24.04
Övervikt____24.05_____28.11
Fetma______28.12______…
Källa:
http://www.bmiraknare.nu/bmi-barn/
Så du får absolut inte banta! 😉

Tack och lov att jag inte är överviktig ! Trodde seriöst att jag var det =-O Får väl helt enkelt äta " clean " och träna. Tack för hjälpen, för 5:2 dieten är ganska jobbig att följa. Känner mig så svimfärdig och yr på fastedagarna. Orkar inte plugga eller någonting :-/
Spruca

Kroppen säger ifrån naturligt vad den behöver. Lyssna på den och ät det du behöver. 🙂

Tycker det säger sig själv. Man ska inte fasta/banta när man är så ung..
Tänk på att BMI INTE ska användas på individnivå! Det enda den kan säga på individnivån är om en person är underviktig eller inte!
Det finns så många faktorer som spelar in, tex muskelmassa.
Magnus Samuelsson, världens starkaste man, ansågs som extremt fet, enligt BMI! Är han det?
Spruca, du verkar inte behöva tappa i vikt alls.
Lev och må gott, träna i lagom mängd, och en lagom dos med mental tränings, så blir livet mycket enklare!
Lycka till!

Du ska absolut inte köra 5:2 eller någon annan fasta! Du växer fortfarande, jag började i år och då är jag 19. Kom ihåg att din hjärna utvecklas tills du ungefär 25 år, det är tio år kvar! Hjärnan behöver mycket energi (normal kost) för att kunna utvecklas normalt.

#18 Muskler väger mer än fett.