Hur tolkar du 5:2 metoden?
Hör en hel del som tror att man skall äta i fem dagar, för att sedan fasta i två dagar i sträck. Men man skall ju inte fasta två dagar i rad, utan lägga ut dessa två under veckan. Hur gör du?

Så som jag uppfattat det är det valfritt om man fastar 2 dagar i rad eller 2 spridda dagar. Själv brukar jag ha minst en dag i mellan.
Jag fastar måndag och torsdag, som i boken.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Jag är jätteglad. För första gången på länge har jag kommit under 85 kg😃 84,1 för att vara exakt. Jag har visserligen "bara" gått ner 4 kg sen jag startade för en månad sedan, men hellre långsamt och varaktigt än snabbt och jojovikt🙂
Jag provade LCHF för 2 år sedan och gick ner 7 kg (från 94 till 87), sen blev det tvärstopp och jag gick upp 1 kg istället och på 88 har jag legat still sen dess. Lessnade på LCHF helt för ett år sedan då inget hände mer än taskig andedräkt pga maten🤐 Fick tipset att ta bort alla mjölkprodukter, men där kände jag att jag inte ville alls för mjölk, ost och gräddsås gör livet värt att leva😉 Med 5:2 verkar kroppen däremot både må bättre och samtidigt långsamt minska på kroppens omfång, så dagen idag startade med glatt leende.
#3 Grattis😃.

#4 - tack🙂
Fast jag skrev lite fel. Jag har gått ner 4 kg på 7 veckor (inte en månad). Det var en månad sedan jag började skriva upp viktnedgången och då hade jag redan håll på i 2,5 vecka. Men det är ändå ett snitt på ett halv kilo i veckan och det får jag absolut vara nöjd med då jag faktiskt är en gottråtta och har svårt låta bli godsaker på mina vanliga dagar🙂

Jag lyckas inte med att fasta då jag är hungrig jämt men det blir mest frukt eller grönsaker.
Det kan hända att när jag sitter och målar glömmer bort att äta och då är jag konstigt nog inte hungrig på kvällen heller, men jag kan ju inte måla dagarna i ända.🙂
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#6: Har du provat att dricka mycket under fastan så att du inte blir hungrig? Om du gillar te och kaffe kan du dricka hur mycket du vill av det.
Jag kör fastedagar måndag och torsdagar. men skulle lika gärna kunna lägga dem efter varann, men tror mer på detta upplägg.
Under fastedagarna äter jag 3-4 msk psyllium för att få fart på magen, som annars har en tendens att stanna. Köper GoGreen på willys för 15.90
#8: Funkar det inte att äta havregrynsgröt eller så i stället för att hålla magen igång?
#9, havregryn tas upp av magen och tillför således kalorier, medan psyllium går rakt igenom utan att tas upp.
Till saken hör också att jag är allergisk mot allt vad sädesslag heter :-)

Kan inte dricka te eller kaffe mer än en kopp på morgonen på grund av RL, dricker Indian Tonic då den har kinin som är bra för det men jag får göra många resor och känner inte så stor mättnad för det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag ska börja med 5:2 på torsdag med min sambo :) Vi tänkte köra söndag och torsdag. Men det kan ju ändras om dagarna inte riktigt känns bra ^^
Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
⎡Eyos Hamsteruppföding⎦
Ja har ätit lchf i snart ett år. Gick ner 20 kg på ca 6 månader sen har vågen stått totalt stilla. Har även mätt med måttband och det är totalstopp. Började på gym 2 månader efter att vikten stannade och har så klart bytt ut lite fett mot muskler. Vågen står still men det har krupit fram nån blodåder som tidigare gömts under allt fett :)
Nu vill jag gå ner 10 kilo till och tänker testa 5:2.
Det jag inte är riktigt med på är om man pratar 500/600 kalorier under 24 timmar eller räknar man på "dagar"…
1. Jag äter som vanligt på måndag kväll 21.00, sover och vaknar på tisdag kl 06.00 Äter ingen frukost och tar min halva ranson till lunch 12.00, äter en middag/kvällsmat med resten av kalorierna och sen sover 22.00 till onsdag och äter som vanligt… (det blir ju 1 1/2 dygn…)
2. Man äter som vanligt på tisdag morgon/frukost.
Lunch kl 12.00 och där börjar fastan med 300 kalorier
Kvällsmat 300 kalorier och sedan sover man till onsdag och äter ingen frukost onsdag morgon utan äter en vanlig lunch kl 12 och har då fastat i 24 timmar…
Vad är rätt sätt..??? En nybörjare på 5:2
Det vanligaste tror jag är att man äter middag som vanligt på söndag kväll och inget mer i matväg efter det. Sen hoppar man över frukost och lunch på måndag men äter en middag bestående av max 500 kalorier. Därefter inget mer på måndag. På tisdag äter man som vanligt igen. Drickande är helt okej under fastan. Vatten, te och kaffe exempelvis. Det går att byta ut 500-kalorimiddan mot 500 kalorier fördelade över dagen också om man tycker det är lättare.

Det där sista låt rätt bra att fördela det över dagen.
humöret påverkas något grymt när man är hungrig så hur lyckas ni fixa detta?
Jag slipper hungern genom att dricka mycket. Jag har en flaska till hands hela tiden.
Vad jag läst i böcker om 5:2 spelar det ingen roll om man förlägger de 2 dagarna efter varann, eller tar dom vid två tillfällen under veckan. Allra bäst effekt tror jag det har om man tar dagarna vid två tillfällen, men ibland kanske det inte fungerar i ens schema att göra så. Likadant är det med maten under "fastedagarna" att man kan förlägga sina 500 eller 600 kcal som man vill under dagen.

Jag är inte bokstavstrogen till min natur, och har heller inte läst
någon bok, bara nyfiket spridda texter på nätet.. 🙂
två dagar på raken, tror jag är svårare att orka med i längden
och mot vad jag uppfattar som det finurliga med metoden
att under kort tid bränna av kroppens depåer
inte att under "flera dagar" lura kroppen att det är svält på gång
så den ställer om till sparlåga, snålar med alla depåer
(mage o rumpa)
då kommer den spara "ALLT" du äter i fortsättningen
på mage/rumpa, det är ju hungersnöd ..
jag har två spridda dagar, som jag kan vara flexibel med
och två spridda större mål mina 2-dagar
frukost och sen lunch/ middag
Jag har blivit med *mindfull* hur och vad jag äter
dvs, tänker mer på maten, än är hungrig
penke

Enligt Mosley i videon Eat, Fast & Live Longer - provade/introducerades han först att fasta periodiskt (600kcal) tvà dagar i rad av läkaren . Det var han själv som tyckte att det var för jobbigt och provade pà att dela upp "faste" dagarna under veckan.
Resultatet blev likvärdigt, sà därav kommer att mànga tror att man inte bör lägga "faste" dagarna efter varandra.
Utspridda eller efter varandra - gör det som fungerar bäst.
BBC orginal videon om hur 5:2 "uppstod" Alternate / intermittent fasting.
Eat, Fast & Live Longer se fràn tid 37:00
http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms