Vad gör jag med magen?
Hej, har sedan förra året gått ner ca 10 kg och vill gå ner ytterligare 5 kg. Just nu väger jag 67,2 kg och är 165 cm lång. (45 år) Mitt mål är att gå ner till 62 kg. Problemet just nu är min mage, skinnet har ju liksom inte hunnit med. Någon som vet hur man kan göra eller är det kört? Hoppas det finns något jag kan göra för att bli av med det överflödiga. Vill inte operera.
//Jonnix
Skrev precis i din andra tråd!
Såg att vi är jämngamla, och då är det tyvärr så att skinnet kommer inte att dra ihop sig. Kniven är tyvärr det som gäller. Det är värt varenda krona!

#1 Vill helst inte det men känns så tråkigt att gå ner i vikt och känna sig smal men se för jä-lig ut i bikini pga magen :( vad kostar det med bukplastik och har du gjort det?
//Jonnix
Om du äter nyttigt och har lite tålamod så kommer överskottshud att växa bort med tiden, men det kan ta några månader till nåt år.
#3, det kommer aldrig att hända! Huden är inte så elastisk när man är över 40!
TS Jag har skickat ett privat meddelande till dig, känns inte bekvämt att öppna sig helt här. 🤫
Det där är nog väldigt individuellt. Går inte att dra alla över en kam. Jag är 43 och gick ner 10 kilo förra året (42 år då). Tog dock sin tid. Men har inte något löst skinn. Kanske har du gått ner lite för snabbt. JAg vet andra i äldre åldrar som haft ganska stora sådana problem men där skinnöverskottet minskat med tiden. Men det kan ta sin tid för huden att dra ihop sig. Och allt kanske inte gör det (beroende på hur mycket det är förstås). Om du vill gå ner mer i vikt är mitt råd att gå ner långsamt. Kanske även avvakta innan du går ner mer, så att du kanske kan låta ditt skinn få hinna dra ihop sig lite innan dess. Går förstås inte att lova att så sker, men behöver absolut inte vara kört.

#5 Jag gick ner ungefär ett halvt kilo i veckan så det gick ganska snabbt. Jag ska ge det mer tid sen får jag väl se hur jag gör. Har en hel del bristningar också efter tre graviditeter så det gör ju inte det hela bättre. Mina barn har alltid tyckt om magen i alla fall, så skön och degig, men vet inte om jag håller med :) jag kommer troligen inte våga göra något åt det för tycker det känns läskigt att skära i magen och kostar en hel del ju.
//Jonnix
Nej att gå till kirug för att "fixa problemet" är ju inte det första man bör göra, utan låt det ta sin tid så tror jag nog åtminstone det minskar med tiden. Och så får du känna dig för hur det känns längre fram.
Som jag har lyckats läsa mig till, har ingen källa på det dock är att det spelar ingen roll om du går ner fort eller långsamt eller vad du än smörjer dig med under tiden, det har med ålder och genetik att göra hur mycket huden drar ihop sig tyvärr.
Jag har förlorat en hel del i vikt det senaste året, ca 30kg och vet inte vad min slutvikt kommer att ligga på, har kanske 5-.15kg kvar att gå ned, beror på muskelmassa, har äntligen börjat träna också.
Som det ser ut nu ser min mage helt ok ut, har minskat ca 2 dm runt magen, det var på lår och rumpa den mesta av min övervikt satte sig, mina lår ser verkligen för trista ut, speciellt insidan låren, får se hur de kommer se ut när jag hållt min vikt ett tag, hoppas det ska gå tillbax så mycket som det går så att jag kan känna mig nöjd, så tråkigt att äntligen gått ned i vikt och så får vi tampas med det här istället…
Det är fullt möjligt att bli av med överskottshud. Ät mindre kött/fisk/ägg/mjölkprodukter, och ät istället mer linser/bönor, gröna bladgrönsaker, vanliga grönsaker och frukt. Då kommer din kropp börja "äta" av sig själv, gamla dåliga vävnader och även överskottshud.
Varför fungerar det? Jo därför att när vi äter mindre protein (framförallt kött/fisk/ägg/mjölkprodukter, och inte heller överdriver med linser/bönor) så kommer kroppen börja ta från det protein som kroppen redan har. Och då väljer kroppen först protein från onödiga vävnader som överskottshud, gamla dåliga/sjuka celler o.s.v., sedan tar kroppen från muskler och i sista hand när allt annat är slut från organ i en viss prioritetsordning.
Men om du istället fortsätter äta mest kött/fisk/ägg/mjölkprodukter istället för linser och bönor, gröna bladgrönsaker, vanliga grönsaker och frukt, då har kroppen ingen som helst anledning att ta protein från sig själv, och du kommer ha kvar överskottshuden. Och det här är ingen kroppslig funktion som slutar fungera efter en viss ålder, och har ingenting med elasticitet att göra. Det är en funktion som kroppen har från födsel tills den dag man är gammal och somnar in.
Lycka till! 🙂
#9 Skojar du?
"Och då väljer kroppen först protein från onödiga vävnader som överskottshud, gamla dåliga/sjuka celler o.s.v., sedan tar kroppen från muskler och i sista hand när allt annat är slut från organ i en viss prioritetsordning."
Vad har du för referens på det?
Nä det där finns ingen sanning i. Huruvida huden drar ihop sig eller inte beror på hudens elasticitet, ålder, gener mm. Men att det du äter skulle ha nån betydelse saknar helt förankring!
Lägg fram nån forskning som styrker det du säger!

#9 Det låter väldigt bra.
//Jonnix

#9 har du någon referens till det du skrivit? Kroppen tar inte av överskottshuden när den börjar "äta av sig själv". Det första som rycker när man äter för lite protein är musklerna. Protein är en av kroppens viktigaste byggstenar och inget man bör dra ner på!

Jag har läst igenom era inlägg här inne. Och ni är så otroligt duktiga.