Nybörjare på 5:2-dieten
Hej!
Jag behöver gå ner minst 20 kilo och ändra mina kostvanor.
Jag har morbus cercum (fettvävnadsreumatism) vilket gör att mina fettceller är större än normalt men det är ändå genomförbart att gå ner 20-25 kilo. Jag gick ner 23 kilo för tio år sedan genom att dels räkna kalorier och dels försöka hålla kolhydraterna nere.
LCHF fungerar inte så bra på mig eftersom jag mår illa och kan få gallstensanfall, så därför hade jag tänkt testa med 5:2.
Jag behöver några råd för att veta att det blir "rätt".
De dagar jag ska fasta, alltså ligga under 500 kcal, finns det något speciellt tips på vad som kan vara lämpligt. Ska man vattenfasta eller köra med typ Nutrilette?
De dagar som man äter, ska man räkna kalorier/kolhydrater eller ska man bara äta "vettigt", alltså vanlig mat förutom socker/vitt mjöl?
Jag tar emot alla råd jag kan få 🙂
För mig har det varit ett måste att dricka mycket under fastedagarna för att inte känna mig hungrig. Du måste inte men det är säkert bra. Jag har lagt de 500 kalorierna på middagen och alltså inte ätit något under dagen. De vanliga dagarna ska du äta normalt. Du behöver inte räkna kalorier om du inte har svårt att avgöra vad som är normalt.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Tack !
Då får jag nu fundera på var jag ska de 500 kalorierna.
🙂
Gå inte på reklamen från Nutrilett!
Ät tex makrill på burk, typ 200 kcal/burk eller nåt annat gott och nyttigt. Jag brukar äta 50 g rökt skinka rullat med några skivor ost, äta ägg eller nåt.
Nutrilett innehåller en hel del kolhydrater och är bara onödigt dyrt om du frågar mig!
Du kan regga maten på tex www.lifesum.com eller nån annan gratis sida (finns också som app) för att se hur mycket man äter både 2-dagarna men också 5 dagarna, så att man inte äter för mycket.
Lycka till!
Det har inte blivit att jag fastat någon dag ännu, men jag håller LCHF dieten nu. Jag har just nu mycket värk och mår inte så bra så jag väntar lite med fastedagarna. Men å andra sidan har jag redan gått ner ett halvt kilo bara på några dagar, och detta gör absolut inte ont ;-)

Kesella = ca 75kcal! Super gott med frukt till!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Eller lite fun light i kesellan! Jag har provat jordgubbssmaken och det blir jättegott :-)

#6 vattenmelon är också supergott :)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Hej igen och tack för svaren 🙂
Nu har jag äntligen kommit igång och haft två 2-dagar, och detta har gått jättebra. Jag får ett hungeranfall på kvällen men det går över.
Dock har jag mycket svårt att sova nätterna efter 2-dagarna. Är detta något som hör till och går över?
När jag gick och la mig mätt hade jag inte problem med sömnen.
Om jag ska äta så att jag är mätt på kvällen så "räcker" inte mina kalorier till. Men jag kan försöka att dra ut på tiden mellan måltiderna så att jag äter senare. Eller så får jag helt enkelt komma i säng tidigare 🌛
Dricker du mycket då? Har du delat kalorierna på flera måltider eller allt på en?
Jag har delat kalorierna på flera måltider och jag dricker ett stort glas vatten (minst) mellan varje måltid.
Så här ser det ut:
Frukost:
Te, en skiva fullkornsbröd 100 kcal
Lunch:
2,5 dl kycklingsoppa 58 kcal
Mellanmål:
1 1/4 dl lättfil 50 kcal
Middag:
1 stor kopp kaffe med 1,5 dl mjölk 90 kcal
Kvällsmat:
En kopp te, 1 skiva fullkorn och 1 kokt ägg 200 kcal
= 498 kcal
…
#13 ??
Ett glas vatten mellan målen låter lite. Jag brukade dricka en liter mellan 10 och 15.
Jag har fastat dom senaste helgerna med hjälp av mycket kaffe och fun light. Men känner mig tveksam till alla lightprodukter, känner att jag får värre sötsug. Har precis fått hem ett paket dietburst så ska se om det hjälper… någon som testat?

TS -
Hoppas du slipper min erfarenhet.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jag kör nature diet shake. 6gr kolhydrater /100gr. 130 kcal per shake Till kvällen skulle jag försöka äta fet mat så att du är mätt när du lägger dig
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Niklas, det blir ungefär 1/2 liter vatten mellan måltiderna, det kanske är i minsta laget. Ska bättra mig där!
# 17 - Gallstenar har jag och de är väldigt snälla just nu. Däremot så blir det problem om jag går över till strikt LCHF.
# 18 - Det är under fastedagarna som jag är hungrig när jag lägger mig och då kan jag inte ösa på fett, det skjuter ju kalorihalten upp direkt. Knepig balans det där!
Hur som helst så har veckans diet resulterat i minus ett kilo 🙂
Inlägget är borttaget

#19 kul att det går bra för dig med 5:2-dieten, Ladymoon!🙂
Inte kul att gå och lägga sig hungrig förstås. Det kanske är individuellt men jag dricker te innan läggdags och det räcker. Och så dricker mycket under dagen.
I Må Bra läste jag att man inte ska dricka för mycket grönt te under fastedagarna eftersom det rensar levern (vilket är bra) men om man har gallstenar kan det gör att man får känningar.
Jag tar leverstärkande örter också.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lightprodukter är inget bra. Bättre att avstå dem helt och bara äta nyttiga saker så får man mest ut av dieten ur hälsosynpunkt.
Jag känner att sötsuget nästan helt försvunnit, även under 5-dagarna, och numera kan en chokladkaka ligga oäten i flera dagar!😮
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ladymoon: Om du har problem med hunger när du ska sova kan du göra som mig att spara en hel del inför sista målet, och lägga detta hyfsat nära inpå att du ska lägga dig. Jag har gjort precis så, för jag tycker det skulle vara svårt att somna hungrig, däremot intar jag inte som vissa hela dagens intag till middag (500) för jag vill gärna få i mig litegrann under dagen så mitt upplägg är frukost 100, lunch 100, middag 300, och denna intar jag vid 19.00-20.00 tiden och går sedan och lägger mig någonstans 20.00-22.00. Har funkat bra för mig. 🙂

#23 När äter du frukost då dagen efter? Eller har det ingen betydelse på hur många timmar magen är utan mat? För jag tänker att det är det man ska göra, men det viktigaste är kanske att man bara äter 500 kcal under den dagen man fastar oavsett tid? Jag brukar äta två mål mat när jag fastar och då blir det vid 11.30 sen vid 14.30. Nästa mål äter jag dagen efter vid 7.30. Så varit utan mat i 17 timmar.
//Jonnix
Jag är också nybörjare på detta men vill ändå gärna tipsa om att äta soppa under fastedagarna. Magen blir full o mätt på väldigt lite kalorier. Jag gör en 2 liters soppa med buljong och mycket grönsaker och kryddor i. Vitkål, broccolli, lök mm innehåller väldigt lite kalorier. Har inte testat ännu men kom just på att såna där Shiratakinudlar knappt innehåller några kalorier så ska nog släng i såna i soppan också till nästa fastedag.
Förutom ett kokt ägg på morgonen så klarar jag mig bra på soppan. Försöker spara en stor tallrik till sista målet innan sängdags så jag känner mig mätt när jag ska sova.

För mig var hungern besvärligast den första tiden med 5:2. Efter ett par veckor hade jag lärt mig hur kroppen reagerar och att hungerkänslorna går över efter en stund. Jag tycker att det är lättare att fasta på arbetsdagar eller åtminstone dagar när jag har fullt upp att göra. Jag äter största målet på eftermiddagen/kvällen vid 17 - 18-tiden.
#25 Ofelia. Jag håller med dig om att soppa är jättebra fastemat. Det är varmt och mättande.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen