Vilken 5:2 typ är du? =)
Är du den som följer 5:2 slaviskt och inte flyttar på faste dagarna för att det känns helt fel den morgonen när du vaknar, eller är du den personen som kan skjuta upp dagen en dag?
Äter du under din faste dag och använder alla kalorier eller försöker du att hålla dig på 0an?
Frossar du under dina ätar dagar eller snålar du på kalorierna även då?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

Jag följde dieten slaviskt till en början, men nu har det blivit svårare. Jag har iom att jag flyttar dagarna börjat att gå upp i vikt igen.
Jag försöker att ligga så nära 0an som möjligt under mina faste dagar, oftast hamnar jag på runt 50kcal en normal faste dag.
Under mina 5normal dagar äter jag under 1000 kalorier (Råd av dietist pg av övervikt är det ok)
/Josefin

Vitsen med 5:2 ska vara att man halvfastar två dagar i veckan, dessa dagar äter man ca 500 kcal/kvinna eller 600 kcal/man. De övriga dagarna bör man äta ungefär som vanligt (inom rimliga gränser förstås, det är aldrig nyttigt att svulla godis, läsk, chips osv). Detta för att kroppen inte ska ställa in sig på svält.
Varför anser dietisten att du ska äta så väldigt lite? Det är långt under vad din kropp behöver för att orka med att ligga helt still… och låter mer som självsvält än 5:2-metoden.

#2 för att undvika gbp…
/Josefin

gbp? Gastric bypass? Det kan inte vara bra att svälta sig på det viset…

#4 jag bad inte om råd i hur jag ska äta utan ställde samma fråga som ngn annan ställt på ett annat forum…. svaren var intressanta då alla gjorde jätte olika.
/Josefin

Jag har följt 5:2 dieten sedan ett år tillbaka och vill inte gå ner mer i vikt. Jag äter 500-600 kcal på fastedagarna och ca 1800/1900 övriga dagar. Ibland blir det mer om jag är hungrig eller ligger lite lågt i vikt. För mig är det viktigt att inte gå ner under den gräns jag satt där jag mår bra. Jag vill fortsätta med 5:2 dieten eftersom jag mår bra av den hälsomässigt.
Jag har bestämda fastedagar och jag flyttar dem inte för att jag inte har lust att fasta när jag vaknar en morgon. Det skulle inte fungera för mig.
Däremot bestämmer jag i förväg att jag flyttar fastedagar om jag vet att jag ska göra något speciellt en dag: träffa kompisar och äta tillsammans e d. Jag har hoppat över fastedagen när jag varit riktigt sjuk också.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Jag har inte hållit på så många månder med 5:2 men började med den för den tilltalade mig. Har undvikit olika metoder och dieter då jag nog är rätt skeptisk. Men behöver gå ner i vikt och enbart träning räcker inte.
Det som tilltalar mig är att jag under icke fastedagar får försöka hitta en vettig kost och sätt att äta som främjar hälsa och på lång sikt håller min vikt. Fastedagarna innebär ett sätt att hålla ner intaget utan att sätta kroppen i "svält". Oftast har jag samma fastedagar men behöver det bytas en vecka så ser jag nog det bara som en fördel. Kroppen ska ju "luras" och inte komma in i en rutin för hur jag äter.
Att det ofta blir samma dagar från vecka till vecka har med övriga livet att göra. När jag har mina hårda träningspass ex.
Övriga dagar försöker jag som sagt bara äta normalt. Inte frossa, inte späka. Tänker att om jag en period inte kan köra fastedagar så ska jag inte gå upp igen .
Jag lägger fastedagarna där det bäst passar varje vecka. Jag kör inte 5:2 utan varannan dags fasta eller egentligen 4:3. Fastar mao 3 dagar i veckan. Det som passar mig bäst är att fasta mån, ons och fre, men ibland har jag saker inplanerat i veckan som gör att jag kan behöva flytta fastedagar för att det ska passa bättre, så då kan det bli exempelvis mån, tis, tor eller liknande upplägg. Jag undviker helst fasta på lediga dagar, för det tycker jag är kämpigare.
Jag intar runt 500 kcal på mina fastedagar.
Övriga dagar kör jag mestadels LCHF, men inte så strikt längre, framförallt inte på helger utan tillåter en och annan kaka o liknande.

Jag har kört med 5:2 sedan i höstas någon gång. Jag kör strikt max 500 kcal på mina 2-dagar, övriga dagar unnar jag mig precis vad som helst. Jag behöver inte gå ner mer i vikt, utan håller min nuvarande vikt på 56-57 kg bra på detta. Vilka dagar jag väljer som 500 kcal kan variera, dock aldrig fredag, lördag eller söndag och aldrig 2 dagar i rad.