Annons:
Etikett5-2-dieten
Läst 2711 ggr
Cireea
2014-03-31, 23:18

Hur räknar ni 5:2?

Satt precis och funderade över hur ni 'räknar' era fastedagar.

är det 00.00 - 00.00 eller är det Kliva upp - gå lägga sig? Förstår ni hur jag menar? 

Alltså: Får ni äta om ni är vakna efter klocka 00.00 dagen då ni fastar eller är det tills ni vaknar upp nästa morgon som det gäller? :)

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Niiinah92
2014-03-31, 23:34

Åh det är en jättebra fråga! satt precis och funderade över det då min fastedag varit idag och det ju bara är en halvtimme kvar till 00.00 jag vill så gärna ta nått för hungern men vill ju inte göra dagen "ogjord" genom att äta utöver mina kcal. 🙂

Cireea
2014-03-31, 23:46

#1 Tänkte exakt samma sak! Fast folk kanske kör lite olika?

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

crikarlshamn
2014-04-01, 20:56

Kom igen nu ;o) …. sov eller "ogjord"…

nyttiga_jag
2014-04-01, 21:11

Jag räknar från jag går och lägger mig tills jag går upp dagen efter dvs natt, dag, natt (24+8 timmar).

Kroppen är inte gjord för att äta på natten, framför allt mellan 00-04, pga hormoner och normalt äter inte jag på nätter alltså gör jag inte det under 5:2 heller.

leemland
2014-04-04, 20:48

Jag äter aldrig efter kl 9 på kvällen(utom fre+lör :P) och sen äter jag frokust vid 8-8,30. så det blir väl ungefär 35 timmar där jag "bara" äter 500 kcal :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

cattisa
2014-04-05, 20:27

Jag äter - frukost - litet fruktmellanmål vid lunch - middag - på fastedagar. Nästa mål är frukost på morgonen dagen efter fastedagen.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
penke
2014-04-08, 12:55

..det blir över ett dygn av ½fasta
  jag kan ta en "kvällsmacka" kl. 21-22 kvällen innan
 sedan är det fasta 24 timmar till frukost EFTER natten
 24 + nio/tio timmar

penke

Chinilla
2014-04-15, 21:38

Spelar inte så stor roll tycker jag vilken exakt tid jag ätit det sista på, då jag inte jobbar natt eller liknande, utan sista intaget blir väl för mig normalt någonstans mellan 20-23, sedan äter jag bara 500 kcal under dagen efter, och morgonen därefter har jag normal dag igen.

Ex

Dag 1: Sista sak jag stoppar i mun 20-23 tiden

Dag 2: Äter 500 kcal fördelat på ett sätt som passar mig

Dag 3: Vanlig ätardag. Första intaget blir normalt ca 8-11 beroende på jobbardag eller inte.

Lilolizeit
2014-05-15, 01:40

Jag har också tänkt på det här, tänkte komma igång med 5:2 nu, men arbetar just natt och har lite problem med när det ska vara fasta och inte. Jag arbetar ju 5-2 (haha) antingen 5dagar i veckan eller 2, och har någon dubbeldygnsrytm.

Men det kanske gör detsamma om jag kör exempelvis kl 03:00 på natten tills 03:00 natten efter.?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-05-15, 01:56

Slänger in en fråga också. Spelar det någon roll om man har sina faste-dagar på samma dagar varje vecka eller kan man anpassa det vecka för vecka?

leemland
2014-05-15, 14:01

#10 Nej det kan du anpasssa precis hur du skälv vill. Du får själv känna efter hur du vill ha de :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Lilolizeit
2014-05-15, 16:29

#11 Låter bra. :) Tack för svar! 🌺

Lilolizeit
2014-05-18, 13:53

Har en fråga till. 🙂 

På faste-dagarna, går det bra att hoppa över att äta helt, eller borde man få i sig de där 500kcal? 

Jag tycker det är lättare att bara ta en kopp kaffe på morgonen och inte äta alls under dagen, är det dumt?

Annons:
leemland
2014-05-18, 14:31

#13 Det får du själv känna efter.  
Klarar du dig hela dagen utan mat så kan du ju göra det, men tänk på att dricka mycket! 
Du kan också välja att bara äta ett mål på hela dagen. Du får som sagt känna efter lite själv. Jag personligen hade nog aldrig klarat mig utan maten :P

/ J 

Lilolizeit
2014-05-18, 14:36

#14 Va bra. Då kan jag hoppa över det. 🙂

Det funkar bra, jag höll på med lite fasta för många år sen, då brukade jag fasta 2-3 dagar i rad med bara vatten ca 1gång per månad. 

Mitt problem är att äter jag ett litet mål, så är det som att matlusten triggas igång. Låter jag bli, blir jag inte hungrig. Bra att det funkar att göra det som passar en bäst. 

Det verkar ändå vara en väldigt "flexibel diet" som är enkel att anpassa. Förstår att många kör på den här. :)

leemland
2014-05-18, 14:41

#15 Okej. Ja men har du fastat innan och klarat av det så bör du ju inte ha några problem :) 

Och skulle det bli jobbigt kan du ju ta en sån shake från nutrilett eller något :P Om du nu inte vill äta vanlig mat :P

/ J 

Lilolizeit
2014-05-18, 14:42

Det har du rätt i. :) 

Tack för att du är så hjälpsam leemland. 🌺

leemland
2014-05-18, 14:44

#17 Så lite så , kul att kunna hjälpa :)

/ J 

Upp till toppen
Annons: