Annons:
Etikett5-2-dieten
Läst 4060 ggr
[strutter]
2014-06-06, 08:27

Trött och håglös...

Jag har precis gjort min fjärde 5:2-vecka. Jag halvfastar måndagar och torsdagar. Ett exempel på vad jag äter:
frukost - 1 ägg med lite salt, 1 dl blåbär
lunch - 1/2 grapefrukt, salladsblad, paprika, 1 ägg, te
middag - 1/2 burk tonfisk, 1 ägg
Jag dricker mycket under halvfastedagarna (vatten, te, kaffe).

Övriga dagar tycker jag själv att jag äter jag en vettig kost, typ GI.

Jag skulle gärna vilja fortsätta med 5:2 men mitt problem är att jag är så himla trött! Det känns som om min hjärna är inbäddad i bomull. Jag skulle helst vilja sova hela tiden. Det känns så trist.

Det verkar som om det är en psykisk eller mental trötthet, för fysiskt orkar jag. I går t.ex., som var en fastedag, var jag ute med röjsågen och slog min linda i flera timmar. Efter det bröt jag upp ett stenparti för jag ville få bort smörblommorna som hade rotat sig där.  Nu jobbar jag inte så där hårt med kroppen i vanliga fall, utan tar det ganska lugnt. Men jag orkar om det krävs.

Finns det nån som har ett piggelin-tips att dela med sig av? Eller har det gått för kort tid, så att piggheten kanske kommer lite längre fram?

Annons:
[strutter]
2014-06-06, 10:23

Hemska tanke, tänk om det är så här? För er andra också?

En hel del har läst mitt inlägg, men inget tips finns ännu. Då slår mig tanken att ni kanske också är lika trötta och sega som jag? Eller äter ni inte 5:2, utan bara kikade in här? Så kan det ju också vara.

Men om detta fortsätter ger jag upp.

[rumelle]
2014-06-06, 11:29

Precis sådär var det för mig också när jag körde. Just därför blev det inte många 5:2 veckor för mig i taget. Nu är jag på gång att köra några veckor till, men kan ju inte säga att jag ser fram emot det.

[strutter]
2014-06-06, 11:42

#2 Åh tack för att du svarade! Roligt att du känner likadant. Om man nu kan säga så…😉

Jag tänker också fortsätta några veckor till. Jag tycker att jag har blivit mer medveten om vad och hur jag äter. Det är det positiva. Tidigare hade jag en tendens att överäta.

Det verkar dock som om knoppen inte mår lika bra som kroppen av 5:2.

Lilolizeit
2014-06-06, 17:04

Jag märker ingen skillnad i trötthet varken fysiskt eller psykiskt/mentalt. Jag har inte heller hållt på så länge, 4-5 veckor..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

ms-mee
2014-06-06, 18:21

Jag mådde dåligt och var också trött i början. Och frös som tusan, och då är jag vanligtvis inte alls frussen är mig. Och så huvudvärk, fast det berodde nog på att jag är väldigt dålig på att dricka. Men allt det försvann efter ungefär 3-4 veckor.

Och nu när jag hållit på i 4 månader så mår jag jättebra :) Mår nog bättre än jag gjorde innan jag började. Och all energi, om inte mer, är tillbaka. Så håll ut ett par veckor till, det släpper nog 🙂

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[strutter]
2014-06-06, 19:11

#4 och #5
Lyckliga ni som kommit igång så bra!

Jag tänker ge det ett par veckor till, sen får jag klura ut nåt annat om det inte vänder… 24-timmarsfasta, kanske?

Annons:
leemland
2014-06-08, 21:36

Jag har kört 5:2 sedan i februari ungefär och jag har inget minne av att jag haft de problem du upplever. Har dock haft migrän 2 gånger under mina fastedagar och det är inget att rekommendera 😛

Äter du "mycket" sötsaker under dina normala dagar? 

Du kanske ska dela upp maten lite mer och äta fler gånger? Själv äter jag 5 gånger på mina fastedagar och tror inte jag hade klarat mig på "bara" 3 mål på dagen. Hur många gånger äter du normalt? 

Det finns olika "typer" av 5:2 som jag förstått. Det finns en version där fastan mest är tiden man sover, 😛 Jag kan se om jag hittar artikel med de olika typerna igen om du vill 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Lilolizeit
2014-06-08, 21:52

#7 Om inte annat är jag intresserad av att läsa artikeln. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Magi-cat
2014-06-09, 11:10

Jag har provat 5:2, mest som experiment, sedan februari och är väldans nöjd med mig själv!😃

Trodde aldrig jag skulle klara av det…Men visst blir jag trött och seg i huvudet fastedagarna. Jag försöker att inte lägga några viktiga saker just de dagarna, sådant som kräver att man är extra alert.

Nu har det gått så långt att jag ser fram emot fastedagarna…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[strutter]
2014-06-09, 12:29

#7 leemland  Jag äter nästan inget godis numera. Men tidigare gjorde jag det. Ofta! Det är kanske det som jag "betalar" nu? Jag kanske är sockerförgiftad och det är det som skall ut?

Jag äter tre mål per dag. Det gjorde jag också innan jag började med 5:2, men jag små-åt ofta. Jag vill gärna ha något i munnen hela tiden, men det ofoget vill jag såklart bryta. Men då kanske jag också skulle prova fem mål per dag. Då får jag ju äta lite oftare.

Artikeln vore rolig att läsa! Låter intressant. 🙂

#9 Magi-cat  Låter härligt! Dit vill jag också komma!

cattisa
2014-06-09, 22:10

De första veckorna kände jag mig också lite trött och okoncentrerad, särskilt på eftermiddagarna, men det försvann efter ett tag. Jag blev så pigg övriga dagar i veckan att jag ville fortsätta.

Nu har jag hållit på i över ett år och ser bara fördelar. Enda nackdelen är att jag blir lite frusen ibland på fastedagarna, särskilt på kvällarna. Det kan vara svårt att komma ihåg att dricka mycket. Jag tror att det är bra att få i sig mycket vatten, inte bara te och kaffe som är lättare att komma ihåg. Då blir jag piggare.

Hoppas du hittar en variant av halvfasta som du trivs med och som passar dig.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[strutter]
2014-06-10, 07:30

#11 Tack för peppning!
I går gick jag in i vecka 5, det var alltså min nionde fastedag totalt. Och jag är så glad för att jag inte gav upp. För i går gick det otroligt mycket lättare, och jag känner det även i dag. Dimmigheten i skallen finns inte längre. Det var ju mitt problem tidigare.

Kroppen känns smidig och lätt. Och äntligen är knoppen också med på resan! Just nu känns det som om jag kommer att fortsätta med 5:2 länge till.😂

leemland
2014-06-10, 18:53

#8 Okej. Jag ska se om jag hinner leta upp den nu i veckan :) 

#10 Okej. Ja men testa ät flera gånger då håller sig nog sockret stabilt, det kan vara det som gör att du känner dig trött också. Risken är stor att dt är sockret(tror jag) i och med att du ätit ofta som du säger och sedan bara slutat. Det kan vara som du säger att sockret är på väg att lämna kroppen nu och då tar kroppen "smällen". 

Lycka till! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: