Annons:
Etikett5-2-övrigt
Läst 2394 ggr
[strutter]
2014-07-19, 19:27

Hur har du påverkats av 5:2-kosten?

Jag är lite nyfiken på att få höra hur ni andra mår, fysiskt och psykiskt, ni som har ätit enligt 5:2 ett tag.

Vad gäller psyket så tycker jag själv att jag har blivit mycket piggare och gladare. Jag orkar mera och får mycket gjort.

Fysiskt känns det också bra. Kläderna sitter snyggare och jag behöver aldrig oroa mig för att se tjock ut i vissa plagg. Flera personer har sagt att "du måste ha gått ner många kilon". Men jag brukar aldrig väga mig, så det vet jag inte. Men jag känner det tydligt på kläderna. Om jag skulle gissa så har jag gått ner 4-5 kg på 10 veckor.

De första fem veckorna var lite jobbiga på så sätt att jag var yr och dimmig i skallen.  Aldrig hungrig, dock. Men efter de fem veckorna har allt bara pekat rakt uppåt och jag är så himla glad att jag inte gav upp.

Så till dig som kanske funderar på att ge upp säger jag: ge det ett par veckor till! Det kan betyda jättemycket för dig!

Annons:
[strutter]
2014-07-24, 08:37

Ingen vill tydligen berätta. Synd.
Jag får väl skriva här alldeles för mig själv då…😉

Nu har jag äntligen fått "5:2 dieten" av Michael Mosley från Adlibris. Och på den allra första sidan står det: "Många beskriver också att de blir gladare och piggare."
Precis det som jag också har märkt. Och just den saken känns faktiskt ännu viktigare än viktnedgången.

Nu bara måste jag fortsätta läsa! Ha en bra sommar, alla!

997
2014-07-31, 21:41

Jo, jag kan också berätta. Började med 5-2 i Februari och det blev ingen drastisk viktnedgång - men det var nog bara bra, då det inte är bra att pendla för mycket i vikt. Jag har gått ner, i snitt, 0,5 kg i månaden. Den största vinsten är att jag känner att jag har mer energi rent allmänt.

[strutter]
2014-08-01, 08:41

Roligt att du ville berätta! Jo, så är det, att man helst inte ska gå ner för snabbt.
0,5-1,0 kg/månad tror jag är precis lagom.
Från början var det för att gå ner i vikt som jag började med 5:2, men piggheten slår viktnedgången!

Vattnadal
2014-08-01, 15:31

Jag har gått ner 5 Kg på 2 månader nu. De första 2 var innan jag började med 5:2, skärpte bara till mig lite. Har kört sen början av juni nu, och är nöjd. Mår bra, tar alltid 2 st 36 timmars fastor, och försöker ta en 24 timmars på fredagen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

cattisa
2014-08-01, 20:33

Jag började med 5:2 i april (?) 2013 tror jag (direkt efter Michael Mosleys program i Vetenskapens värld). Inte för att jag behövde gå ner i vikt egentligen, mer än kanske ett par kilo. Orsaken var att jag ville bli piggare och friskare.

Utan att egentligen förstå hur,  gick jag ner ca 5 kg på några månader, vilket jag egentligen insåg först på midsommar samma år när jag upptäckte att inga sommarkläder passade längre!

Efter det såg jag till att stabilisera vikten på den nivå som jag ville ha. Det är perfekt med 5:2 - att det är lättare att välja vilken vikt man vill ligga på genom att välja hur mycket man äter på 5-dagarna. Går man ner för mycket får man äta mer "onyttigheter" på de dagarna, går man upp för mycket får man hoppa över onyttigheterna och hålla sig till "riktig mat".

I början var det ibland jobbigt med suget efter mat på fastedagarna, men kroppen och hjärnan lugnar ner sig med tiden. När det har blivit för eländigt har jag fuskat och stoppat i mig en tomat eller en bit gurka. Det spelar ju ingen stor roll mätt i kalorier, och det lurar magen så den slutar tjata om mer mat.

Vikten kan variera något kilo upp eller ner ibland, men i stort sett ligger den kvar där jag bestämde mig för att ha den.

Den stora fördelen är att jag känner mig piggare och friskare. Dessutom mår jag bättre när jag tror/tycker att jag lever på ett hälsosamt sätt. En annan fördel är att jag bättre klarar av när det oplanerat blir längre mellan måltiderna än planerat. Jag vet ju nu av erfarenhet att jag inte svälter ihjäl även om jag inte får lunch förrän flera timmar för sent… Det hade jag svårt med tidigare.

Jag har nu gått på 5:2 i över ett år och jag tänker absolut fortsätta! Kanske blir det 6:1 så småningom om det skulle bli jobbigt att hålla på. Jag fortsätter inte för att gå ner i vikt - jag har ju legat på rätt nivå i ett år nu - utan för att jag mår bra av det.

5:2 passar säkert inte alla, men mig passar det perfekt!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[strutter]
2014-08-06, 15:03

#4 Låter jättebra!

#5 Jag håller med dig i allt! Och en till effekt som jag har märkt är att jag äter saktare numera, och njuter mera av maten än tidigare. Det vanliga för mig var att jag kastade i mig maten fort, fort, och blev tvärmätt.

Annons:
AktieTrader
2014-08-08, 11:33

Jag har högt blodtryck och tar medicin mot det. När jag mätte trycket i februari så var det normalt som det ska vara med medicin. Då hade jag kört 5-2 i 6 månader. När jag testade i juni (10 månader 5-2) så hade det sjunkit en hel del. Troligen pga 5-2 eftersom trycket har varit helt stabilt i 3 år. Semestertider gjorde att vi väntade med att ändra medicineringen. Nu har jag under semestern tagit semester från 5-2 så det ska bli intressant att mäta trycket igen.

Jag gått ner 8kg från 82kg, och 2,5kg till efter all julmat ;-). Det går betydligt fortare i början., 6 kg de första 4 månaderna. Det senaste kilot tog 2 månader.

Nästa vecka är det dax att sätta igång igen och beta av semesterkilona och de sista ner till 70kg som är målet.

[strutter]
2014-08-10, 07:13

#7 Jag förstår att det känns spännande att kolla trycket efter semestern. Lycka till mot de sjuttio!

Upp till toppen
Annons: