Annons:
Etikett5-2-dieten
Läst 960 ggr
[Trollbjörken]
2014-08-27, 18:26

Ny med 5:2

Har kämpat i två år med lchf, men har märkt att det inte är nått för mig…Orkar inte äta för mycket fett utan att bli illamående, svårt att hålla mig ifrån frukt osv . Visst jag gick ner, men det gick till en gräns då jag helt enkelt inte orkade äta nånting (klarar inte av korv, ägg, smör osv) , så jag sluta och börja äta "dålig" vanlig mat igen. Testade 5:2 i några veckor förra året men gick upp 3 kg och gav upp. Tänkte att jag skulle ge det en chans till då jag mådde väldigt bra under de veckorna, men helt gav upp när jag såg åt vilket håll vågen gick. Min faster har kört 5:2 sen februari och jag tror hon har gått ner närmare 25-30 kg och nu tycker hon att även jag ska ge det en chans till så från och med imorgon tänkte jag starta igen. 

Har bestämt att ta fastedagarna på måndag och torsdag så imorn blir det en fastedag. Har absolut inga problem med att fasta ibland, tycker bara det är skönt att släppa alla tankar på mat för en dag, det jag har problem med och vill ha svar på är vad jag ska äta på de "vanliga" dagarna, alltså de dagarna jag inte fastar. Börjar med den här "dieten" dels för att jag mådde så bra sist, men även för att jag har en hel del kg jag vill gå ner (20-25) hade tänkt utesluta pasta, ris, potatis, bröd osv, men vad kan jag byta ut dem mot? Grönsaker? couscous? Har ingen aning om vad som är okej att äta. Är fortfarande kvar i det här lchftänktet med lite grönsaker, mycket kött och mycket fet sås, men dels antar jag att det inte blir nått bra med att slänga in fett i 5:2, och dels vill jag ju komma ifrån det feta lite…Så har någon tips på vad jag kan göra för tillbehör till ex kött, fisk osv och även om det är nån sås eller liknande man kan göra till?

Har försökt att söka runt på olika sidor, men bara hittat vad man ska äta på fastedagarna…är meningen att man ska göra även de recepten på de vanliga dagarna också eller? Ber om ursäkt i förväg för alla kanske dumma nybörjarfrågor, men vill att det ska bli ordentligt redan från början 🙂

Annons:
Vattnadal
2014-08-28, 15:46

Vill man gå ner mycket, ska man väl hålla lite koll och inte överäta på 5:dagarna. Kika på ungefär hur mycket någon i din ålder, längd, vikt och aktivitet ska äta. Håller jag mig runt 1800 kcal och rör mig hyfsat går jag ner sakta sakta sakta, kör jag det och 5:2 går jag ner 1 Kg per vecka. Kör jag som nu, och fastar 2 dagar, tänker de övriga vardagarna, eller tom kör den 24:a timmars fasta fredag (dvs äter bara 100 kcal frukost fredag, och inget till middag, då jag bryter fastan) kan jag slarva rätt friskt på helgen med vin, godis och annat, och ändå gå ner, men inte lika fort (6 Kg på 2 mån).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: