Hb vid 5:2
Ofta hör man att diverse värden i blodet förbättras med 5:2-dieten, som t.ex. insulin och det onda kolesterolet. Men vet någon hur det är med järnvärdet?Förbättras det också?
Järn måste man väl tillföra? Då beror det nog helt på vad du äter snarare än om du kör 5:2 eller någon annan diet.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Jo, det är klart, värdet ändras ju inte automatiskt. Frågan borde väl egentligen vara om järnvärdet försämras p.g.a att man äter så pass mycket mindre 2 dagar i veckan.

När man har dom här 2 dagarna så blir det att man äter mycket mer av grönsaker som innehåller lite kcal. Mycket av det här gröna innehåller järn o andra spårämnen som kroppen behöver så jag tror att den här5:2 dieten blir bättre att äta än man gjorde innan. Så välj grönt med järn i som spenat och broccoli, innehåller massor med järn. Går att använda frysta grönsaker dom innehåller lika mycket järn som färska.
Sen tänker man mer på vad man sätter i sig dom övriga dagarna. Så det blir ett bättre o hälsosammare liv med den här dieten tycker jag. 🙂
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fann att det kommer kostråd om att det är bra med mera grönt i maten. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19924614.ab

Tack för era svar! Fick höra från någon som ätit enligt 5:2-dieten i drygt ett halvår att dennes hb låg på i princip nivå samma nu, som innan dieten. Så antagligen påverkas inte järnvärdet negativt av att "5:2:a"!

HB beror på så mycket mer än hur mycket man stoppar i sig, så det borde inte påverkas, i alla fall inte negativt av 5:2. Viktigare är hur man kombinerar livsmedlen t.ex.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
En hel månad sen nån senast skrev här! Vad har hänt? Eller…?
Är det nån mer än jag som har matfrossat under julen? Har liiite ågren för det, men jag kommer att ta tag i ätandet när jobbet börjar. Det ska bli skönt, faktiskt!
Gott nytt år, alla! 🍸

Nej det har varit 2 dagar fast man flyttar på dom så det ska passa bättre när man ska ha dom här mys dagarna. Jag håller vikten stadigt så den står stilla nu. 🥳
Gott nytt år på er. 🍸
Ska skjuta upp ljuslyktor på kvällen så djuren slipper smällare.

Japp, mat-och chokladfrossa! 🥳😃
Det var riktigt skönt med en halvfastedag igår. Åter till ordningen.
Gott nytt år till er!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen