Det här är 5:2-dieten
5:2-dieten har på kort tid fått mycket uppmärksamhet därför att den både anses vara relativt lätt att följa och ge stora hälsofördelar. I korthet går den ut på att du halvfastar.
Under två dagar i veckan äter du maximalt 500 kalorier om du är kvinna och 600 kalorier om du är man. Övriga dagar äter du som du brukar, förutsatt att det inte handlar om extremt kalori-intag eller skräpmat. Fastedagarna får du dricka hur mycket du vill. Det hjälper att hålla hungerkänslorna borta innan du har vant dig vid 5:2-dieten.
Fastan börjar vanligtvis efter middagen en dag och pågår fram till och med middag nästa dag. Det är med andra ord frukost, lunch och eventuella mellanmål du hoppar över helt under ett dygn. Till middagen äter du upp till 500 kalorier (eller 600 kalorier om du är man), det vill säga det blir ingen kalorifrossa.
Fastedagarna behöver inte ligga efter varandra. Det är vanligt att fastedagarna är måndag och torsdag. Måndag därför att det kan vara lättare att gå utan mat efter helgen och torsdag därför att det ofta känns lättare om fastedagarna inte ligger precis efter eller för nära varandra. Exempelvis fredag kan kännas svårare eftersom många förknippar det med lite lyxigare mat och myskväll med tilltugg.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2021-01-10, 20:07 av Niklas

Bra information! Inget jag hört talas om innan. Dock tror jag inte att detta skulle fungera på mig, men det är väl som med alla dieter antar jag. 🙂
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Intressant.
👍
Jag hade inte hört talas om 5:2 förrän jag redan utvecklat min egen variant. Jag har sedan i mitten av augusti kört detta race.
Jag äter i snitt 1.000 Kcal/dygn. Ibland 500 Kcal och ibland ca 1.500 Kcal/dygn.
Jag har förlorat 8 Kg på denna tid.
😉
Nu har jag bara 8 Kg kvar till min önskade vikt på ca 80 Kg.
(Sedan att frun min, klagar och säger att jag är mager, det får jag stå ut med.)
😃
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kanon!
Det är bra att förtydliga det här med fastan, att man inte behöver utesluta maten helt, (eller inte ska).
Sajtvärd på Övernaturligt
Säger som alltid; skulle en diet fungera skulle inte nya hittas på!

Eller så kan olika dieter (eller vad det än må vara) fungera på olika personer 🙂 Därför behöver vi olika att välja på, för att testa oss fram.
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag jobbar på schema, dvs dag, kväll, helg och ibland nån enstaka natt. Så jag kan inte ha bestämda dagar jag fastar- men för det mesta blir det måndag, onsdag och fredag (dvs jag kör 4:3 ibland😛). Jag kör bara med flytande kost- det är enkelt och smidigt och jag vet exakt hur många kalorier jag får i mig. Jag äger ingen våg men märker att jag har gått ner lite i vikt under de här veckorna jag har hållt på.
#4: Vad menar du när du skriver "fungera"?
Extrem kalori-intag? Vad menas med det? Vad går gränsen till extrem? Själv har jag idag börjat med 5:2 och hoppas på att jag ska klara det fint. Har suttit och läst lite om att 2600 kalorier är max för de övriga dagarna. Kan man t ex 'fuska' en dag och äta, dricka för 3500 kalorier om man dagen efter äter 1700 kalorier så har man balanserat upp dagarna?
Det jag skrev ovan var inget skämt utan det var en seriös fråga.

I början av dieten längtar man efter mat och kan nästan få panik av att inte äta. Detta är helt psykologiskt för man mår inte illa av att minska matintaget under en dag. Min man och jag har upplevt att aptiten minskar allteftersom och man får inte längre dessa tankar. Jag tror jag läste att det tar ungefär 6 veckor. Om man räknar "input/output" bör det går att äta som du skrev i #8 men jag är ingen expert. Lika bra att testa . . ..
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

500-kaloridagarna håller ju på 36 timmar, inte 24🙂
Alltså, som exempel man äter sista målet en söndagkväll och sen blir nästa vanliga mål tis morgon - däremellan endast 500 kalorier (för kvinna).
#11: Eftersom jag får i mig alla 500 kalorierna till middagen känns det som om fastan slutar där. Normalt äter jag ju inte efter middagen i vanliga fall heller. 🙂

🙂 aha

Intressant men lite tokigt-tror jag.
Jag är viktväktare många år tillbaka och det har hjälpt mig.
Jag äter allt jag vill det behöver göra är att kolla så att det inte blir för mycket.
I och för mig själv så har jag varit viktväktare ca 6 år, jag har gått ner i vikt för länge sedan- flere år sedan men jag går o kollar mig med några väkors mellan rum. (ca - 20 kg)
Det känns skönt o trevligt att träffa människor som gör samma sak, träffa nya "medlemar" och baka upp dem så de klarar även de gåner i vikt utan alla konstiga ideer osv.
Britt 🌺
BrittOhra