Kaloriintag under 5-dagarna
Min undran egentligen är hur många kcal ni som räknar äter när ni inte fastar? Jag måste räkna, annars överäter jag big time.
Inlägget är borttaget
Det beror på en mängd frågor:
Man/kvinna
Ålder
Längd
Nuvarande vikt.
Aktivitetsnivå i vardagen
träning
Här kan du lägga in dina värden, men tänk på att det är en ungefärlig uppskattning, och ingen vetenskap:
Inlägget är borttaget
Nu handlade inte min fråga om det, men ni får gärna skriva er vikt om ni vill!

Jag äter 1500 kcal de andra dagarna förutom fredag då jag inte räknar alls

Håller mig under 1000kcal (råd av dietist)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#6 Skojar du eller?
Under 1000 kcal/dag under dina 5-dagar? Utan att veta nåt om dig så är det minst 500 för lite.

#7 För att undvika gbp…
/Josefin
gbp? Menar du gastric bypass?
Ändå, 1000 kcal är otroligt lite och äter man det under en längre period så riskerar du att sätta ner ämnesomsättningen.
Jag är väldigt skeptisk mot dietister också, eftersom de bla. rekommenderar light produkter.

#9 yes. Min dietist har inte rekommenderat mig light produkter. Har försökt med allt snart så det här är typ mitt sista hopp…
/Josefin
#10 att leva på 1000 kcal är inte hållbart i längden, jag är av den åsikten att man måste hitta sin kost! Det ska vara en kost man klarar av att leva med resten av sitt liv och inte bara under en period då man behöver gå ner i vikt.
Själv hittade jag min grej för 3 år sen, då jag övergick till LCHF. Nu kör jag det i kombo med 5:2. Jag har skippat de flesta kolhydraterna och äter mycket naturliga fetter och protein.
Det jag gillar med LCHF är att jag får äta mig mätt! Tidigare har jag gått ner 25 kg men då svält mig och då blev det inte hållbart.
Sen jag hittade min kost så har jag också gått ner drygt 25 kg och jag fortsätter äta den kosten, men viktminskningen har stannat av.
Oavsett vad/hur man väljer att äta så måste förändringen först komma i huvudet. Man måste vilja och våga bryta sina gamla mönster. Mitt gamla var mycket "ickemat" och lite riktig mat.
Om du inte har kollat in denna sida så tipsar jag om att göra det och ev ta kontakt med Mia. Hon jobbar med de som är op-ade och är själv gbp-opad.
Lycka till, oavsett vad just du väljer!

#11 Det behöver inte hålla i längden eftersom att vi har trappat upp från under 800kcal till under 1000kcal efter de första 10kg, nu ska jag ner 10kg till och då ökar vi till 1500kcal som jag äter tills jag nått målvikten..
/Josefin
Jag räknar inte så jättenoga, men då jag tidigare räknat kalorier mera strikt så har jag en ganska bra uppfattning om vad och hur mycket jag kan äta. Försöka hålla mig under 2000 kcal, men hamnar oftast någonstant runt 1500 i veckorna så kan jag äta lite mer på helgen istället. :)
Äter ca 2000-3000 kcal om dagen men håller nere på kolhydraterna och går stadigt ner ändå.

Jag äter oftast ca 1800 - 2000 kcal per dag.
Jag gör inget aktivt för att begränsa hur mycket jag vill äta under 5 dagarna. Under flera år har jag registrerat vad jag har ätit av rent intresse på en sida där man också skriver in antal steg på stegräknaren. Sidan heter http://www.stegklubben.se/ och är gratis. Då ser man på ett enkelt sätt hur förhållandet mellan vad man äter och hur mycket man rör på sig hänger ihop med vikten. Det gör framförallt att man blir medveten om vad man stoppar i sig, och att det i mitt fall är småätandet som ger extra kilon och inte de ordinarie måltiderna.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Exoticas, jag har enormt svårt att tro att en riktig dietist ger order om så lågt kaloriintag. Jag behöver verkligen gå ner i vikt men min dietist sa att jag skulle aldrig äta mindre än 2000 kcal, detta trots att jag behöver gå ner i vikt.
Jag tänkte att jag borde äta betydligt mindre och slutade äta så fort jag nått 900 kcal per dag, det idiotiska beslutet gjorde att jag gick upp 8 kilo på ett par månader.
Så, ät det din kropp behöver. Aldrig mindre än 1600 kcal som kvinna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag orkar inte dra hela historian men så är tyvärr fallet… Jag har minst 50kg kvar att gå ner så det är en lång väg dit… äter jag över 1500kcal så går jag upp i vikt, och då handlar det om minst 1kg i veckan. Därför har jag gått upp ca 60kg på mindre än ett år…
/Josefin

Jag räknar inte heller, under mina 5-dagar
ibland små-svullar jag, ibland mer medveten
jag hade för mig, att 5:2 gick ut på, att under två dagar ligga klart under "normaldos" kcal, typ en fjärdedel(femtedel?) av "normaldosen" kcal
..att det nästan var lika viktigt att äta "mycket" under fem dagar..
dvs att inte lura in kroppen att tro det var svält/sparlåga.
penke

Enligt uträkningen på Mosleys sida så ska jag äta 1360 kalorier på mina ätdagar för att följa 5:2 ..
#18 det trodde jag med? Ska man åtminstone inte äta "normalt "under de 5 dagarna?

Jag äter ungefär 1800 kcal på 5 dagarna, vet jag att det blir mer på helgen, så kan jag äta mindre fredagen, eller motionera mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter